Moderators: jkien, Michel Uphoff
Opmerking moderator
Ik lever een duidelijke bijdrage dat er degelijk onderzoek gedaan is naar leefbaarheid op manen van exo planeten zonder moederster. Gebaseerd op een recent artikel (welke natuurlijk populaire internet artikels bevorderd) 08-06-2021. Net in de tijd dat TS met de vraag komtBladerunner schreef: ↑vr 25 jun 2021, 19:17 De TS heeft het duidelijk over een exomaan. Wat niks meer dan een maan rond een exoplaneet. .m te beginnen moet de exoplaneet zelf in de leefbare zone rond zijn moederster zitten. Een 'rogue planet' heeft helemaal geen moederster en dus ook geen leefbare zone. Neem de manen van Jupiter. .. en geen zuurstof.
Maar zelfs als de exoplaneet in de leefbare zone rond de moederster zit kun je dat niet 1 op 1 vertalen naar een maan. Ze ... Momenteel zijn er ruim 4400 bevestigde exoplaneten ontdekt. Slechts 60 daarvan bevinden zich in de leefbare zone.
Dat is een persoonlijke mening. En ben het er gedeeltelijk mee eens (zie commentaar beneden).Bladerunner schreef: ↑vr 25 jun 2021, 21:45 Ik vind gewoon dat het hele concept van een 'leefbare' exomaan rond een rogue planet erg ver gezocht is.
Wie is "onze"? Hoezo mag men geen simulatie uitvoeren met maan ter grootte van aarde?Bladerunner schreef: ↑vr 25 jun 2021, 21:45 In de link die je geeft hebben ze het overigens over een 'maan' met een massa vergelijkbaar met de Aarde. Dat is in onze terminologie eigenlijk geen maan meer
Hier weet ik niet wat je wil zeggen. Je hebt het hier over een definitie kwestie en niet over de inhoud. Men heeft het over gasreuzen met planeten.Bladerunner schreef: ↑vr 25 jun 2021, 21:45 als dit object net als de Aarde 1) door zwaartekracht rond is (geworden), 2) niet zwaar genoeg is om fusie te starten en 3) zijn directe omgeving heeft schoongeveegd van kleinere objecten (de definitie dus van een planeet)
Je hebt het hier over een definitie kwestie en niet over de inhoud.Bladerunner schreef: ↑vr 25 jun 2021, 21:45 Als je dus een maan hebt met een massa vergelijkbaar met de Aarde zullen het eerder twee planeten zijn die om elkaars zwaartepunt draaien.
Je hebt het hier over een definitie kwestie en niet over de inhoud.Bladerunner schreef: ↑vr 25 jun 2021, 21:45 Maar manen zijn doorgaans gewoon beduidend lichter en kunnen daardoor geen atmosfeer vast houden laat staan dat ze water bevatten zoals de Aarde dat doet.
Idem ik weet niet wat je wil zeggen. Het lijkt erop alsof jij het liever over de definitie dan over de inhoud wil hebben.Bladerunner schreef: ↑vr 25 jun 2021, 21:45 Maar een maan met de massa van de Aarde zoals in de link staat krijgt gewoon planeet-achtige eigenschappen en dan kun je je dus afvragen of het dan nog wel als een maan moet worden gezien.