vincentcius
Artikelen: 0

Newtonpendel werkt niet.

Ik heb laatst deze newtonpendel gemaakt maar hij werkt niet en ik heb eigenlijk weinig ideeën meer waarom niet . De ballen zijn van massief aluminium en het draad is van vis nylon . Het enigste dat ik nog zou kunnen bedenken is dat de bal ronder moet worden en dat het ophang gedeelte energie weghaalt doordat het door het gewicht gaat kantelen , maar of dat het is weet ik ook niet .
Bijlagen
307E38C4-01AD-4755-A40C-F0352DC3FEE4
65B09422-8407-428A-9597-9FD23129FCFB
HansH

Re: Newtonpendel werkt niet.

vincentcius schreef: za 26 jun 2021, 22:59 Ik heb laatst deze newtonpendel gemaakt maar hij werkt niet en ik heb eigenlijk weinig ideeën meer waarom niet . De ballen zijn van massief aluminium en het draad is van vis nylon . Het enigste dat ik nog zou kunnen bedenken is dat de bal ronder moet worden en dat het ophang gedeelte energie weghaalt doordat het door het gewicht gaat kantelen , maar of dat het is weet ik ook niet .
aluminium is een zacht metaal. dus ik denk dat je onvoldoende elastische botsingen hebt.
jkien
Moderator

Probeer de ballen zo op te hangen dat ze, in rust, elkaar net niet raken.
Op de foto ziet het frame eruit alsof het flexibel is als je er tegen duwt, klopt dat?
Wat bedoel je precies met "hij werkt niet"?
vincentcius

Nee het frame is op zich vrij stevig maar waarom moeten de ballen iets uit elkaar hangen ? Ik dacht juist dat ze elkaar net moeten raken .Tenminste dat leek mij logischer omdat je dan ook minder energie verlies hebt .En ook bij anderen leek het wel of de meeste elkaar raakte . Ja ik zat mezelf ook af te vragen of het aan het materiaal ligt maar het leek me juist een goed materiaal omdat dat het nog beter energie doorgeeft als staal . Als dat tenminste hetzelfde is als de geluidssnelheid .Ik zou het materiaal ook nog kunnen harden maar volgens mij zijn de balletjes niet zo zacht dat er deukjes in komen .
Wat ik bedoel met hij werkt niet is dat als ik 1 balletje laat kaatsen dat het achterste balletje iets wat gaat bewegen maar voor de rest gaat het geheel meer swingen .
HansH

vincentcius schreef: zo 27 jun 2021, 00:23
Wat ik bedoel met hij werkt niet is dat als ik 1 balletje laat kaatsen dat het achterste balletje iets wat gaat bewegen maar voor de rest gaat het geheel meer swingen .
als bij een inelastische botsing dus. Tijdens de botsing heb je hele grote krachten. Aluminium komt dan boven de grens waarbij het definitief gaat vervormen. De energie van de botsing gaat dan in die vervorming zitten ipv doorgegeven te worden aan het volgende balletje.
jkien
Moderator

Als ze los van elkaar hangen is het een simpel systeem. Bal 1 botst op identieke bal 2, dus bal 1 komt tot stilstand en bal2 krijgt alle energie. De botsing die daarna komt, van 2 en 3, is onafhankelijk van de andere ballen.

Maar als alle ballen tegen elkaar hangen is het mogelijk, afhankelijk van het materiaal, dat bal 1 tegen bal 2+3+4+5 botst, dus een 4x grotere massa. Dan stuitert 1 terug, met veel van de energie, en 2+3+4+5 verdelen de rest van de energie.

Dus als je met een afwijkend materiaal werkt, zoals aluminium i.p.v. staal, en het werkt niet, dan kun je proberen of het simpelste systeem beter werkt.

Het geldt ook voor computersimulaties van de newtonpendel. Dat is makkelijk met een kleine tussenruimte tussen de ballen, en moeilijk als ze tegen elkaar hangen.
Michel Uphoff
Moderator

Ik vrees dat het zo een ongelukkige combinatie is:

Aluminium is vrij zacht en vervormbaar, waardoor het een flink deel van de kinetische energie absorbeert en omzet in warmte, en als je de ballen tegen elkaar aan hebt hangen krijg je het effect dat jkien hierboven beschreef.

Jaren gelden heb ik een goed werkende Newtonwieg gemaakt van 5 grote lagerkogels. Natuurlijk was het bevestigen van een draadje aan de kogels lastig. Ik heb het toen opgelost door de kogels heet te stoken, gewoon op de keramische kookplaat laten liggen tot ze na geel via blauw, grijsblauw worden (ruim boven 400 graden) , en heel geleidelijk af te laten koelen. Ik heb een conservenblikje over de kogels gezet en de stand van de kookplaat heel geleidelijk verlaagd. Hierna waren ze zacht genoeg en kon ik er met een 1 mm boortje gaatjes in boren waarin het bovendeel van een stopnaald knellend paste en met een druppeltje secondenlijm vastgezet werd. Wel heb ik de kogels eerst weer gehard (om dezelfde reden, hoe harder, hoe minder vervorming, hoe minder energieverlies) door ze roodheet te stoken en in een bakje water te laten schrikken. Ook bij mijn wiegje was er een heel kleine opening tussen alle kogels, zodat de energiedoorgifte met zekerheid volgordelijk van kogel tot kogel verliep.

Wat in jouw ontwerp ook niet helpt, is de vrij grote hoeveelheid materiaal bovenop de kogeltoppen. Dat verplaatst het massacentrum naar iets boven het centrum van de kogels, en dat introduceert tijdens het botsen dus een koppel waardoor de kogels onnodig zullen slingeren. Ideaal boor je zoveel materiaal uit de kogel dat de massa van het ophangoogje precies wordt gecompenseerd en het massacentrum exact in het centrum van de kogel blijft.
klazon
Pluimdrager

Bij de Newtonwiegen die ik heb gezien hingen de ballen net aan tegen elkaar. Het maakt volgens mij ook weinig uit of ze net los hangen of net raken. De impuls van de eerste wordt via de tussenliggende doorgegeven en de laatste slingert weg, dat gebeurt in beide gevallen. Maar voorwaarde is wel dat het materiaal hard is.
HansH

HansH schreef: za 26 jun 2021, 23:38 aluminium is een zacht metaal. dus ik denk dat je onvoldoende elastische botsingen hebt.
HansH schreef: zo 27 jun 2021, 08:55
als bij een inelastische botsing dus. Tijdens de botsing heb je hele grote krachten. Aluminium komt dan boven de grens waarbij het definitief gaat vervormen. De energie van de botsing gaat dan in die vervorming zitten ipv doorgegeven te worden aan het volgende balletje.
[/quote]
Michel Uphoff schreef: zo 27 jun 2021, 14:43 Aluminium is vrij zacht en vervormbaar, waardoor het een flink deel van de kinetische energie absorbeert en omzet in warmte
3x hetzelfde. lijkt me nu toch wel duidelijk wat het probleem is?
misschien vervangen door grote glazen knikkers. die zijn nog harder dan staal.
vincentcius

Oke dat zijn een aantal goede tips die hopelijk uitkomst bieden . Het ophang gedeelte dat uitsteekt kan ik zo en zo wel verkleinen zodat er inderdaad minder kanteling komt .Maar ik zou het ook helemaal weg kunnen halen en de kogel zo rond mogelijk proberen te maken op de draaibank . De vraag alleen wat is dan beter een ophanging aan de bovenkant of gewoon een anderhalf millimeter gaatje boren door het centrum van de bal ? Het probleem dat ik dan wel zie is dat het met zo n klein boortje grote kans is dat i kan breken en dan ben ik verder van huis . Dus heeft het het heel veel meer waarde ? Op zich lijkt mij A qua stabiliteit en verdeling dan wel beter.
Bijlagen
6F1FC136-2E28-45C9-84B8-80218CECC484
9ECA6EA1-75B0-4E3A-842B-CD2E92F0F610
OOOVincentOOO

Het lijkt erop alsof de reacties van HansH niet gehoord worden. Tenminste hij word niet aangehaald in quotes of bij naam. In het eerste bericht melde hij dat waarschijnlijk Alu niet de goede materiaalkeuze is. Daar ben ik het helemaal mee eens.

Alle andere issues zijn optimalisatie in mijn ogen. De grote beer op de weg ik naar mijn mening het materiaal: Alu.

Tik maar een voorrichtig met voor mijn part een afgeronde hamer op Alu. Dan krijg je allemaal deukjes. Dit betekend dat Alu geen "veerkracht" heeft en plastisch vervormd.
HansH schreef: za 26 jun 2021, 23:38 aluminium is een zacht metaal. dus ik denk dat je onvoldoende elastische botsingen hebt.
Laatst gewijzigd door OOOVincentOOO op ma 28 jun 2021, 12:31, 2 keer totaal gewijzigd.
vincentcius

Qua hardheid en materiaal snap ik jullie standpunt en zou ik der geheel in mee kunnen gaan .Maar er is 1 ding dat mij in verwarring brengt . De reden hiervoor is namelijk dat ik voor de aluminium ballen namelijk eerst andere ballen had geprobeerd zie foto . Dit waren kleine mini stalen jeu de boul ballen en die werkten ook niet .Het zou eventueel kunnen met de wetenschap van nu dat ik die ballen tegen elkaar aan had geplaatst en daarom dus niet werkte maar deze waren dus zeker wel hard genoeg zou ik denken dan ..Enigste nadeel daarvan was dat ze hol waren en ik daarom dacht dat het niet werkten .Ik heb deze vervolgens met lood gevuld omdat ik dacht dat lucht een slechte energie doorgever is . Maar dit werkte eigenlijk nog slechter aangezien lood ook een zacht materiaal is .Maar ik dacht dat dit door de harde buitenkant wel kon . Dus vandaar dat ik een massief materiaal zocht dat energie het beste door kon geven en zag dat aluminium dus nog beter geluidstrillingen doorgeeft als staal .staal 5800 m/s en aluminium 6260 .Maar nu brengt de info op wikipedia mij weer in verwarring . Daar staat namelijk dit ; https://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidssnelheid
; Bij de hardste metalen kan de geluidssnelheid oplopen tot 12.000 m/s. Maar aluminium is juist zachter als staal en verplaatst geluid dus wel sneller als staal . Snappen jullie mijn verwarring ?
Bijlagen
Jeu de boul bal als eerste gebruikt
Jeu de boul bal als eerste gebruikt
OOOVincentOOO

Een holle bol (sphere) heeft weinig massa. Die massa heb je nodig om de impuls over te dragen. Vullen met lood: is ook een zacht materiaal wat plastisch vervormd.

Zelf denk ik eerder aan de knikkers van @HansH of kogellagers.
vincentcius

OOOVincentOOO schreef: ma 28 jun 2021, 12:25 Het lijkt erop alsof de reacties van HansH niet gehoord worden. In het eerste bericht melde hij dat waarschijnlijk Alu niet de goede materiaalkeuze is.

Tik maar een voorrichtig met voor mijn part een afgeronde hamer op Alu. Dan krijg je allemaal deukjes. Dit betekend dat Alu geen "veerkracht" heeft en plastisch vervormd.
Zoals je kunt lezen heb ik het beticht van hans zeker wel gelezen en megenomen in mijn gedachte OoovincentOoo beetje geduld aub. :D
Ik ga de aluminium ballen zeker harden aangezien dat ook goed kan met de aluminium legering die ik gebruikt heb .
Laatst gewijzigd door vincentcius op ma 28 jun 2021, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
OOOVincentOOO

Top!!! Naar mijn mening werd HansH genegeerd. Althans zo leek het voor mij.

Die holle ballen zijn waarschijnlijk gietstaal. Naar mijn weten ook niet "veerkrachtig".

Of je de aluminium elastisch krijg weet ik niet. Nooit van gehoord.

Terug naar “Klassieke mechanica”