Moderator: physicalattraction
aluminium is een zacht metaal. dus ik denk dat je onvoldoende elastische botsingen hebt.vincentcius schreef: ↑za 26 jun 2021, 22:59 Ik heb laatst deze newtonpendel gemaakt maar hij werkt niet en ik heb eigenlijk weinig ideeën meer waarom niet . De ballen zijn van massief aluminium en het draad is van vis nylon . Het enigste dat ik nog zou kunnen bedenken is dat de bal ronder moet worden en dat het ophang gedeelte energie weghaalt doordat het door het gewicht gaat kantelen , maar of dat het is weet ik ook niet .
als bij een inelastische botsing dus. Tijdens de botsing heb je hele grote krachten. Aluminium komt dan boven de grens waarbij het definitief gaat vervormen. De energie van de botsing gaat dan in die vervorming zitten ipv doorgegeven te worden aan het volgende balletje.vincentcius schreef: ↑zo 27 jun 2021, 00:23
Wat ik bedoel met hij werkt niet is dat als ik 1 balletje laat kaatsen dat het achterste balletje iets wat gaat bewegen maar voor de rest gaat het geheel meer swingen .
als bij een inelastische botsing dus. Tijdens de botsing heb je hele grote krachten. Aluminium komt dan boven de grens waarbij het definitief gaat vervormen. De energie van de botsing gaat dan in die vervorming zitten ipv doorgegeven te worden aan het volgende balletje.
3x hetzelfde. lijkt me nu toch wel duidelijk wat het probleem is?Michel Uphoff schreef: ↑zo 27 jun 2021, 14:43 Aluminium is vrij zacht en vervormbaar, waardoor het een flink deel van de kinetische energie absorbeert en omzet in warmte
Zoals je kunt lezen heb ik het beticht van hans zeker wel gelezen en megenomen in mijn gedachte OoovincentOoo beetje geduld aub.OOOVincentOOO schreef: ↑ma 28 jun 2021, 12:25 Het lijkt erop alsof de reacties van HansH niet gehoord worden. In het eerste bericht melde hij dat waarschijnlijk Alu niet de goede materiaalkeuze is.
Tik maar een voorrichtig met voor mijn part een afgeronde hamer op Alu. Dan krijg je allemaal deukjes. Dit betekend dat Alu geen "veerkracht" heeft en plastisch vervormd.