Recentelijk heb ik 3 Ampex 1" videospoelen gevonden op een online veiling in de VS. De labels laten geloven dat hier opnames van de Apollo 11 landing maanwandelingen op staan. De banden zijn nu onderweg naar mij.
Het lijkt mij een leuk project om hier beelden en geluid uit te halen.
Wat meer informatie over de spoelen:
Het is 1" brede tape op 10" spoelen.
Op de dozen staat identificatie van de stock, (79P-ON-7084B-W3).
Volgens dit document komen we dan uit op tape:
Memorex Type 79 Series designed for helical-scan broadcast and closed circuit television recorders.
Ampex VR-6000 and VR-7000 Series Recorders
79P-ON-7084B-W3
62 minutes 9-4/2" Precision Reel 1" x 3000' in Box 1"
Dus waarschijnlijk opgenomen met een Ampex type A recorder, in NTSC. Als het opnamen uit 1969 zijn, is er mogelijk:
Sony 1" (1964)
Ampex 1" SMPTE Type A (1965)
IVC 1" (1968)
Verder, de mogelijkheden wat er op zou kunnen staan:
1. De verkoper wilde banden voor wat extra verkopen, dus pakten wat willekeurige dozen en schreef er de labels op. Mogelijk, onwaarschijnlijk omdat de labels en schrift er oud uit ziet.
2. Videodub gemaakt door de NASA. Mogelijk, wellicht vroeg een studio/universiteit naar de opnames? Dan onbewerkte volledige opnamens lijkt mij.
3. Opnamen van live TV/heruitzending toen der tijd. Waarschijnlijk. Maar pro/semi-pro formaat, erg duur. Alleen universiteit/instantie/instelling zou dat formaat kunnen betalen.
Nu, de potentiële zeldzaamheid van de opnames. Hoewel het klopt dat de NASA niet meer de ruwe SSTV opnames heeft, is de gehele EVA in NTSC/Telecine bewaard gebleven. Niet altijd in gelijke kwaliteit, maar alle beelden zijn er wel.
Hoewel er altijd dé kans is dat er uniek NASA materiaal wordt gevonden, is dit onwaarschijnlijk.
Wel is er een kans dat er nieuw studio materiaal wordt gevonden van kanalen die de NASA feed uitzonden.
Van de BBC is er vrijwel niets bewaard gebleven, alleen maar geluid.
Van de NOS is al het videomateriaal van amateur 1" IVC bron, NOS' eigen banden waren gewist. Zonder die amateur opnamens hadden we ook niets gehad!
Maar in alle waarschijnlijkheid staat er VS materiaal op. Dus NBC, CNN, ABC etcetera. Hier is volgens mij ook niet alles bewaard gebleven, maar wel véél meer dan Europese kanalen.
Zodra ik de banden hier heb kan ik het volgende onderzoeken:
1. De conditie van de spoelen vaststellen.
2. De tape bekijken met een magnetische ontwikkelaar, om te kijken of er wat op staat, en wat.
3. Kijken of ik een plek kan vinden, het liefste in Nederland, waar de banden kunnen worden afgespeeld.