Hallo forumleden,
Ik ben nieuw hier. Ik was online op zoek naar een oplossing c.q. aan het zoeken naar een rekentool om een trekkracht te berekenen maar uiteindelijk kwam ik hier terecht. Ik was vroeger best okay met wis- en natuurkunde maar nu ik de formules voorbij zie komen via Google, gaat het mij toch vlug boven de pet.
Het voorbeeld.
Ik heb een tafelblad welke wordt ondersteund door één kolom.
Ik zou graag weten welke trekkrachten er boven en onder op de kolom komen.
Het gaat me in het antwoord op het voorbeeld vooral over de wijze van berekenen.
Dus een antwoord is fijn, maar de methode is beter.
Voor het voorbeeld ben ik uitgegaan van een blad van 700 x 500 mm met een eigen gewicht van 10 kg.
De belasting is 50 kg, één keer als verdeelde belasting (1.) en één keer als puntbelasting (2.).
De kolom zit decentraal op 20-50 cm en 25-25 cm van de rand van het blad.
De kolom is 50 cm hoog.
Voor de versimpeling ga ik uit van een trekkracht op één punt in het midden van de kolom.
Bij het voorbeeld ga ik uit van een bevestiging van het blad aan de kolom met één M8 bout sterkteklasse 8.8.
Idem voor de bevestiging van de kolom onderop.
De vloeigrens van deze bout ligt op 640 N/mm2 = 23.232 N.
Ik wil graag weten hoe groot de trekkracht is bij de bevestiging van het blad aan de kolom (a.) en onderaan bij de kolom (b.) en dat voor zowel een verdeelde belasting (1.) als een punt belasting (2.).
Omgedraaid zou ik graag weten bij welke verdeelde- en puntbelasting de vloeigrens van de bout wordt overschreden.
Mocht ik in de vraagstelling nog iets ben vergeten dan hoor ik het graag...
Bedankt vast!!