Moustaccio
Artikelen: 0

Draagbalk H-Balk

Hoi,

Ik vroeg mij af waar ik aan moest denken qua constructie?
Ik heb 2 dubbele openslaande deuren in de achtergevel zitten, met in het midden een muur van ca. 1m breed. en ca. 80cm aan de buitenzijden, totaal gaat het dus om 660cm wat ik wil overbruggen.

Punt is dat er een HEA180 van ca. met een overbrugging van 370cm op het midden van de lange (660) gedragen zou moeten worden.

Op de HEA180 rust een cellenbeton muurtje, met daarbovenop het dak van een flinke dakkapel (600cm breed, dus 2x 300cm balken die erop rusten).
zijdelings liggen in de HEA180 de verdiepingsvloerbalken.

Wat ik dus wil, is de complete achterpui verwijderen en vervangen door glas, dus zal al het bovenliggende gewicht moeten rusten op de nieuw aan te brengen balk.

Is dit haalbaar en zo ja, hoe of moet ik toch met een staander gaan werken onder de bestaande HEA180?
CoenCo
Technicus

Re: Draagbalk H-Balk

Zoals je hier kan lezen: viewtopic.php?f=125&t=93400 is dit niet de juiste plek voor dit soort vragen. Ik raad je aan een constructeur te raadplegen.
wnvl1

Er is een duidelijke tekening nodig, maar mijn ervaring is dat het met de hulp van heel wat vuistregels en apps die beschikbaar zijn op het internet, het wel mogelijk is om zoiets zelf uit te rekenen. Ik heb het ook al gedaan. Vervolgens rond je dan de balken wat naar boven af en dan bespaar je wat op de ingenieurskosten.
wnvl1

Rola

Dan vergeet je bijvoorbeeld de aanpassingen in de fundering, de belasting die op de balk rust, komt ergens anders naar beneden.
Jan van de Velde
Moderator

Opmerking moderator

jhnbk schreef: ma 20 okt 2008, 19:14 Wetenschapsforum is niet aansprakelijk voor adviezen, uitkomsten, informatie (of gebrek aan informatie) in berichten. Het gebruik van informatie uit berichten is volledig op eigen risico; Wetenschapsforum is dan ook niet aansprakelijk voor eventuele (gevolg)schade ontstaan door raadpleging van het forum.

Schakel voor reële situaties altijd een erkend vakman in.
Dit lijkt ons geen aanpassing voor een sigarendoosberekening.
king nero

wnvl1 schreef: vr 20 aug 2021, 23:53 Er is een duidelijke tekening nodig, maar mijn ervaring is dat het met de hulp van heel wat vuistregels en apps die beschikbaar zijn op het internet, het wel mogelijk is om zoiets zelf uit te rekenen. Ik heb het ook al gedaan. Vervolgens rond je dan de balken wat naar boven af en dan bespaar je wat op de ingenieurskosten.
Een ingenieur doet meer dan alleen de doorbuiging van een balk berekenen. Hij/zij/xx kijkt ook naar het totale plaatje.
Wat Rola aangeeft, is een belangrijke. Ook zijdelingse belastingen (je verwijdert misschien een muur die het gebouw op afschuiving steunt) en vertikale (kom je toe met een betonslof te gieten of kan de muur waarop die nieuwe balk komt te dragen, de extra belasting al dan niet aan).

Elke website kan een balk uitrekenen. maar wat met een façade (gevel) die moet ondervangen worden?
Moustaccio

Ik snap jullie punten. En met deze info begrijp ik inderdaad goed dat het om meer gaat dan een drukpuntbelasting.
Ik ga met een constructeur praten. Dankjulliewel!

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”