Gast044 schreef: ↑vr 03 sep 2021, 02:49
(Of ik zie wel kwantum effecten, maar er wordt gebruik gemaakt van het Bohr model .. wat nou niet bepaald kwantummechanica is.)
Dat vind ik juist leuk het Bohr model benadert de quantum mechanica omdat hij uitgaat van vaste schillen voor elektronen. Er wordt dus een soort van quantum mechanica geforceerd. Hij nam die banen gewoon aan er was nog geen Schrödingervergelijking. De bohrbanen komen overeen met de gemiddelde orbitalen, dit is alles kort door de bocht.
Ik had hier nog nooit naar gekeken maar wel te gek dat je relativistische effecten kunt zien in redelijke gewone materialen. ALs ik het goed begrijp wordt de transitie van het elektron tussen 2 orbitalen iets kleiner. Zoals altijd wordt er een specifiek foton geabsorbeerd in dat geval blauw uit het witte licht en dat heeft als effect de gele kleur gaaf!
De orbitalen of Bohr schillen worden kleiner omdat elektron zo snel gaan dat ze een relativistische massa krijgen. Ik ben niet zo goed in relativistische termen. Des te sneller het gaat hoe meer kinetische energie ofwel massa. Het elektron wordt zwaarder en de baan wordt kleiner. In werkelijkheid gaat het hier natuurlijk om een waarschijnlijkheidsorbitaal maar het effect is dat de orbitalen aangepast worden.