thomwortel schreef: ↑do 11 nov 2021, 14:31
Ik heb drie buizen die in een mickey mouse vorm zich bevinden. Om de spanning in het stuk uit te rekenen, moet ik dan het oppervlakte traagheidsmoment om de x-as op tellen bij om de y-as? en welke uiterste vezelafstand moet ik dan gebruiken?
Je bepaalt eerst het zwaartepunt en je traagheidsmomenten.
Daarna (mocht je systeem niet dubbelsymmetrisch zijn, in jouw geval is dat gelukkig niet aan de orde) roteer je m.b.v. de cirkel van Mohr je traagheidsmoment naar de hoofdrichtingen. (hoef jij dus niet te doen zolang het hoofd van mickey mouse rechtop staat, en beide oren even groot zijn).
Ten slotte ontbind je je belasting ook in de hoofdrichtingen van je profiel (hoef jij waarschijnlijk ook niet te doen, want het zal wel zwaartekracht zijn)
En dan toets je het moment in een bepaalde hoofdrichting op de uiterste vezel van het profiel in diezelfde hoofdrichting.
Als het moment in 2 hoofdrichtingen tegelijk optreedt ("dubbele buiging), dan moet je meerdere punten van de doorsnede toetsen (spanning t.g.v. beide hoofdrichtingen optellen) en het meest ongunstige punt gebruiken.