Moderator: physicalattraction
Ja, want de start is zo traag dat het een aantal filmbeeldjes duurt voor je beweging kan waarnemen.Beginnen jouw metingen misschien al met een rollende cilinder?
De formule voor doorbuiging door een puntlast (w=F*L^3/(48*EI) heeft de term L^3. Met L de afstand tussen de opleggingen. Jij hebt 800mm, het filmpje ca 300. Dus de doorbuiging zal (voor zelfde massa en staafeigenschappen) (3/8)^3 = ca 0.05 dus 20 keer zo klein zijn.OOOVincentOOO schreef: ↑do 18 nov 2021, 14:02 Dat het op uiterste punten 2 [µm] recht is heb ik geen twijfel over.
Dergelijke assen heb ik voor mijn CNC (kogelomloop). Daar heb ik 500 [µm] doorbuiging (ook opgespannen tussen twee punten). Lengte: 800 [mm] gewicht belasting: 6-10 [kg] (gewicht router en y-as) schat ik (gewicht geen data voorhanden nu). Dit zijn mijn meetgevens van 2015 met dergelijke assen. Gemeten met geleende (zeer goede) diepte micrometer werk. Zoals Vincent doet met nodige herhalingen gemeten.
Maar dat dergelijke asses kunnen buigen is mogelijk. Over mogelijke invloed deze test geen idee.
Doorbuiging.png
Mijn reactie vorige bericht was erg vlot. Behoefde geen inhoudelijke discussie voor mij. En mag verwijderd worden. Bedoelde slechts enkele out of box kreten welke misschien ideetjes opleveren.
Dit topic is te mooi om te verprutsen! Mooie HP counter, echt vintage!
Nee, ik heb het op een uiteindelijk heel eenvoudige manier bepaald. Daar kom ik verderop op terug. Wat is dan de uitkomst van deze vereenvoudigde maar toch niet al te simpele vergelijking?@wnvl1: Heb je dan gewerkt met deze differentiaalvergelijking
Dat is ook de reden waarom je in het filmpje naast de HP een meetklokje ziet staan (resolutie 0,001 mm per maatstreepje). De assen zijn van gehard staal met een diameter van 12 mm en ze overspannen slechts 20 cm. Plaatsen van de roller geeft een doorbuiging van ongeveer 1 micron. Als je deze roller van een helling met een lengte van 10 cm en een hoogteverschil van 1 µm zou laten rollen, is de horizontale component ongeveer 0,00007 N, pakweg 5% van de door mij gevonden waarde.@OOOVincentOOO & CoenCo: "Doorbuiging"
Ja hè? bedankt nogmaals, ik kan hem goed gebruiken.@OOOVincentOOO: Mooie HP counter, echt vintage!
Tot die conclusie kwam ik ook. Reynoldsnummer ongeveer 50, laminaire stroming Cw=1,1 en natuurlijk een zeer geringe stroomsnelheid van maximaal zo'n 1,6 cm/s. Ik kwam op waarden uit die een invloed van (beduidend) minder dan 1% gaven.@Xilvo: Luchtweerstand speelt nauwelijks een rol
Dat is iets lager dan de door mij gemeten waarde, maar we zitten dus dicht bij elkaar. Mooi.@Xilvo: rolweerstandcoëfficiënt=0,0001843
Als ik die waarde gebruik krijg ik een wat beter "fit" (de som van de kwadratische verschillen halveert) maar dan vind ik een rolweerstandcoëfficiënt van 0,000156.Michel Uphoff schreef: ↑vr 19 nov 2021, 17:42 Voor de wrijving tussen roller en sleper heb ik 0,1 als coëfficiënt gehanteerd (tabel staal-messing=0,15), want beide oppervlakken zijn spiegelglad.