Als ik langs de toren van de onderstaande foto kom en omhoog kijk naar de klok dan valt me telkens weer op dat de wijzerplaat gekleurde randen vertoont. Dat komt door mijn bril, de brillenglazen (-5 dioptrie) hebben last van kleurschifting. Omhoog kijken doe ik door de bovenkant van het brillenglas, en dan wordt de bovenrand van de witte wijzerplaat rood. Als ik mijn hoofd verder achterover kantel kan ik door de onderkant van het brillenglas naar de klok kijken, en dan wordt de onderrand van de wijzerplaat rood.
De kleurschifting kan ik reproduceren met een camera die door de bovenkant van het brillenglas kijkt, zie foto. De foto laat bovendien zien dat de randen van het dak ook kleurschifting vertonen, maar omgekeerd, omdat het dak donkerder is dan zijn achtergrond, terwijl de wijzerplaat lichter is dan zijn achtergrond.
De oorzaak van de kleurschifting begrijp ik dus, dat is de bril. Maar wat ik niet begrijp is dat ik, zonder camera, de kleurschifting alleen bij deze ene klok opmerk, nooit bij andere klokken, en vrijwel nooit bij andere objecten. De kleurschifting van het dak, die ik op de foto zie, zie ik zonder camera bijvoorbeeld niet. De klok op deze toren is in feite een groot led-beeldscherm, dus dat zal er mee te maken hebben. Maar hoe?
De foto is onscherp doordat de camera door de rand van het brillenglas kijkt