Overal hoor je dat het aanplanten van bossen de opwarming van de aarde tegengaat, zo zag ik zojuist een filmpje dat vertelde dat er een verschil zou zijn tussen goede en slechte bossen en dat goede bossen biodiverse bossen met inheemse soorten zouden zijn en slechte bossen monoculturen met een economisch doel zouden zijn.
Wat ik mij afvraag is hoe een volwassen bos zoals het amazoneregenwoud als carbon sink zou kunnen functioneren. Bomen gaan namelijk dood, en als er geen bosbrand ontstaat dan komen er paddestoelen keverlarven bacterien en noem maar op die die boom volledig verteren. Ik zou zeggen dat een volwassen bos dus gewoon honderd procent carbon neutraal is, in evenwicht, dat er net zoveel hout wordt weggeschimmld en geknaagd als dat er bij groeit, volgens mij zijn de enige plekken waar er netto koolstof wordt opgeslagen wordt moerassen waar plantenmateriaal anaeroob afzinkt en turf vormt, en ik had begrepen dat een tropisch regenwoud juist verbluffend weinig bodem heeft en zeker geen turfpaketten, dus ik zou zeggen dat alle opgeslagen koolstof uiteindelijk terug in de atmosfeer komt. Het zou misschien anders zijn met het boreale bos op permafrost, maar een gewoon bos? Als dat als carbon-sink functioneert, waar blijft die carbon dan?