Het bijgevoegde document bevat een engelse beschrijving van mijn analyse van de Collatz functie toegepast op oneven nummer reeksen.
Graag zou ik feedback ontvangen op dit werk.
Na de eerste regel ben ik de draad al kwijt.How do we divide ℕ in 2? We divide ℕ in 2 by multiplying it’s elements by 2 and deduct one
element to get to see the other half:
ℕ/2 ≡ 2𝑛 ∧ 2𝑛 − 1. ℕ is now divided in even and odd numbers.
Bedankt voor je feedback. Wat ik vanaf daar beschrijf staat vermeld in de tabel. De reeksen van oneven nummers splits ik steeds verder op dezelfde wijze. Na elke splitsing kun je zien dat er één oneven nummer reeks overblijft die de reeks 3n-2 produceert na de toepasing van de Collatz functie. De overige reeksen zijn telkens 'sub set' of sub-reeks van 3n-2 of voorgaande reeksen na de toepassing van de Collatz functie en zullen dus het zelfde verloop hebben (een zichzelf herhalend patroon).Math-E-Mad-X schreef: ↑ma 26 sep 2022, 16:50 De eerste helft van de pagina kan ik nog wel volgen (al is het vreemd opgeschreven).
Maar vanaf de regel "will see that there will be always one..." heb ik geen idee meer wat je aan het doen bent. Probeer het allemaal eens met iets meer woorden te beschrijven.
Waarom noem je dit een "sequence" ("rij" in het Nederlands)? Als n een getal is, dan is 2n-1 een getal. Als n elk natuurlijk getal mag zijn, dan is 2n-1 de verzameling van alle oneven getallen. Waarom "sequence"?In other words, we may divide the odd number sequence in two as well. Let’s start with the
sequence 2n-1,
Begrijp ik niet. Als n=5, dan is 2n-1 = 9. Dat kun je niet opdelen in 19 en 17. Dat bedoel je vast niet. Maar wat dan wel?these are all odd numbers. We can divide that sequence in 4n-1 and 4n-3.
Hoe kan je een sequence op een sequence toepassen? Of is het slecht Engels, net als "happing" en "proof" waar "prove" bedoeld wordt?Now we apply the Collatz sequence on these odd number sequences:
Ik heb voor het engels gekozen omdat ik het document ook deel op engelstalige forums (of fora). Dat er dan een aantal taalfouten insluipen neem ik voor lief. Het gaat mij om de logica van de wiskunde, niet de taal.Xilvo schreef: ↑di 27 sep 2022, 11:17Waarom noem je dit een "sequence" ("rij" in het Nederlands)? Als n een getal is, dan is 2n-1 een getal. Als n elk natuurlijk getal mag zijn, dan is 2n-1 de verzameling van alle oneven getallen. Waarom "sequence"?In other words, we may divide the odd number sequence in two as well. Let’s start with the
sequence 2n-1,
Begrijp ik niet. Als n=5, dan is 2n-1 = 9. Dat kun je niet opdelen in 19 en 17. Dat bedoel je vast niet. Maar wat dan wel?these are all odd numbers. We can divide that sequence in 4n-1 and 4n-3.
Ook als ik 2n-1 met 3 vermenigvuldig en er 1 bij optel kom ik uit op 6n-2 = 28. Dat kun je evenmin opdelen in 19 en 17.
Zoals ik eerder schreef, geef wat getallenvoorbeelden.Hoe kan je een sequence op een sequence toepassen? Of is het slecht Engels, net als "happing" en "proof" waar "prove" bedoeld wordt?Now we apply the Collatz sequence on these odd number sequences:
Waarom maak je het je moeilijk door in een taal te schrijven die je minder goed beheerst dan het Nederlands?
OK, dat begrijp ik. Het gaat me ook niet om taalfouten maar om de leesbaarheid en begrijpelijkheid van het verhaal. Die lijden er m.i. wel onder.
Het is me nu duidelijk wat je met dat opdelen bedoelt.
Now we look at the sequences in the second row. 12n-2 is a subset 3n-2, so if we can proof the
Collatz conjecture for 3n-2 then it’s proven for 12n-2.
Dit niet. Ten eerste, zoals je schrijft, 12n-2 is een subset dus als je bewijst dat de procedure voor 3n-2 tot 1 leidt, dan geldt dat automatisch voor 12n-2.When both are proven then 2n-1 (or 3n-1) is proven.
Hij bedoelt dat ieder oneven getal geschreven kan worden in de vorm 4n-1 of 4n-3.
Daar ben ik inmiddels achterMath-E-Mad-X schreef: ↑di 27 sep 2022, 17:28 Hij bedoelt dat ieder oneven getal geschreven kan worden in de vorm 4n-1 of 4n-3.
Van welke tabel? Ik neem aan dat je de tweede tabel bedoelt, maar dat is niet meteen duidelijk.Now we look at the sequences in the second row.