Al jaren heb ik als stokpaardje bandendruk berekenen, maar ook aanverwante onderdelen bestudeerd.
Nu net een temperatuur /bandendruk calculator gemaakt, die ik in de natuurkunde afdeling wel zal presenteren.
Daarin ook de temperatuur voor veranderde druk,en druk voor veranderde temperatuur, voor droge gas-samenstelling in de band, en daar ben ik denk ik de eerste in, voor nat, dus als er voldoende water in de band zit.
Nu wordt er vooral in reclame voor Stikstof-vulling, beweert dat water de velg doet roesten of oxideren, en dat de ijzeren koorden in de band aangetast kunnen worden door het water in de band.
Dat van de velg valt wel mee, je ziet aan de binnenkant van de gaskamer eigenlijk nooit roest, als de band van de velg is.
Maar volgens mij zal het water-molekuul wat door het rubber van de band diffuseert, en zo'n ijzerkoord tegenkomt, niet het zuurstof atoom afstaan aan het ijzer, ijzer staat hoger in de verdringingsreeks dan waterstof.
Daarom wil ik meer weten over de voorwaarden waaronder water ijzer doet roesten, of andere metalen doet oxideren.
Het water in de band gekomen met de luchtvochtigheid, is perfect schoon, en mogelijk pH neutraal. Gassen zouden in het vloeibare water op kunnen lossen, waardoor mogelijk wel ijzer zou kunnen roesten.
Ook kan er een beetje water bij monteren van de band in kunnen komen door het glijmiddel wat gebruikt wordt om de bandhiel soepel op de velgrand te laten glijden.
Je moet maximaal denken aan 5ml water, als gas en vloeistof samen, wat er in een band kan komen.