Bart23 schreef: ↑za 09 sep 2023, 17:07
Voor 3 cilinders, als geen rekenfout gemaakt heb, vind ik:
\(\frac{2^2\cdot23^4}{3^3\cdot421^2}\pi HR^2\)
Ik ga eens kijken of ik numeriek een gelijk resultaat vind.
Bart23 schreef: ↑za 09 sep 2023, 17:07
@Xilvo: je iteratief systeem kan ik niet helemaal volgen. Welke verhouding ligt vast?
Op een algemene (elegante) formule voor n (of oneindig veel) cilinders heb ik toch niet direct een zicht, maar je kan het wel berekenen met steeds meer werk.
1 cilinder: volume maximaal als de hoogte 1/3 van de cilinderhoogte is.
2 cilinders: Je weet hoe groot de bovenste cilinder moet zijn, op de "schaal" na: 1/3 van de hoogte boven de onderste cilinder. De enige variabele is de hoogte van de onderste cilinder en die kun je dan zo kiezen dat zijn volume plus die van de bovenste samen maximaal zijn. Dan krijg je een verhouding van die twee hoogtes. En die is onafhankelijk van de grootte van de kegel.
3 cilinders: Hoe alles boven de derde cilinder er moet uitzien is bij het vorige probleem vastgesteld. Je weet de verhouding tussen hoogte cilinder 1 en cilinder 2. Alles ligt vast behalve de "schaal". Die wordt bepaald door de hoogte van de derde cilinder. Alweer maar één variabele waarmee je het totale volume kunt maximaliseren.
Of dat een algemene makkelijke formule oplevert? Geen idee. Maar in principe is het een simpele set van stappen die je moet doorlopen.