Moderator: physicalattraction
Ik denk dat geen natuurkundige de waarschijnlijkheidsgolf als een fysieke golf ziet.Nieuwsgierig! schreef: ↑za 24 feb 2024, 18:51 Die ‘ineenstorting van de golffunctie’ is een illusie, veroorzaakt door een verkeerde interpretatie van de golffunctie alsof het een fysieke golf betreft, wat niet het geval is!
Dan zou de meting een voorspelbaar resultaat geven want de verwachtingswaarde ligt vast bij een bekende golffunctie.Nieuwsgierig! schreef: ↑za 24 feb 2024, 18:51 De fysieke meting resulteert in de verwachtingswaarde van de operator die verbonden is met de observabele, en niets meer dan dat!
De fysieke meting resulteert in een eigenwaarde van de operator die verbonden is met de observabele...Nieuwsgierig! schreef: ↑za 24 feb 2024, 19:13 De fysieke meting resulteert in de verwachtingswaarde van de operator die verbonden is met de observabele, en niets meer dan dat!
Ik zie het niet enkel als een wiskundig trucje. Dus in zeker zin wel reëel, fysiek. Maar weer niet als een elektrisch veld. Dat kan zich alleen voortplanten met de lichtsnelheid, voor een waarschijnlijkheidsgolf is die snelheid niet begrensd.
In de quantummechanica beschrijft reversibiliteit het idee dat de evolutie van een gesloten systeem omkeerbaar is; met andere woorden, kennis van de eindtoestand van het systeem maakt het in principe mogelijk om de oorspronkelijke toestand te reconstrueren. Dit is in overeenstemming met de Schrödinger-vergelijking, die tijdreversibel is. Echter, in de praktijk komen we het probleem van decoherentie tegen, waar interacties met de omgeving leiden tot het verlies van deze coherente quantumtoestanden, wat de omkeerbaarheid compliceert.wnvl1 schreef: ↑zo 25 feb 2024, 00:05 Vraag die in mij opkomt is of die reversibiliteit in dat gesloten systeem er op het niveau van het universum ook is. Je zou zeggen het aantal verstrengelingen moet toenemen cfr. de tweede hoofdwet en de entropie die toeneemt met verstrengeling. Of zou het meetproces en de bijhorende instortingen het aantal verstrengelingen kunnen doen dalen?