De James Webb telescoop bevestigt de metingen van de Hubble telescoop met betrekking tot de snelheid van de zogenaamde uitdijing van het heelal, waardoor veronderstelde foutjes van de Hubble telescoop werden uitgesloten. Dat is een probleem, want de ESA Planck satelliet kwam via een andere, maar ook zeer nauwkeurige, meetmethode tot andere conclusies.
(zie hier voor meer info)
Persoonlijk denk ik daarom, net zoals meer en meer wetenschappers, dat er iets fundamenteel fout zit in de Big Bang theorie en de idee van een objectieve uitdijing van het heelal.
Zelf denk ik, zoals ik al eerder op dit forum aangaf, dat wanneer gravitatie in de algemene relativiteitstheorie equivalent is aan versnelling in de speciale relativiteitstheorie, dan kennen waargenomen ruimte-expansie of waargenomen ruimtekrimp in de speciale relativiteitstheorie ook hun equivalent bij observaties van ruimte (vanuit een tijdsframe met een bepaalde klok) in zwaartekrachtsvelden. Verschillende waarnemers zullen daarom verschillen van mening over de mate van uitdijing van ruimte. Het heelal zelf dijt niet uit, het is onze relativistische observatie van ruimte die anders is, voor verschillende waarnemers die hun eigen klok, hun eigen tijd, als standaard nemen voor observaties daarbuiten in de ruimte.
Het is een eigenschap van ruimte-observatie dat de geobserveerde ruimte kan krimpen of uitdijen, afhankelijk van de verschillende klokken in het zwaartekrachtsveld die wij als waarnemers standaard hebben. Vandaar het verschil in metingen tussen ESA's Planck satelliet enerzijds en de Hubble en James Webb telescoop anderzijds.