Leesbaar artikel: https://radar.avrotros.nl/artikel/waaro ... ppen-60608
Plastic drinkflessen laten chemicaliën los nadat ze meermaals in de vaatwasser geweest zijn. Als vader van 2 schoolgaande kinderen die dagelijks hun flesje water meenemen welke gewoon in de vaatwasser gaat vind ik dat interessant natuurlijk.
Vooral dit vind ik bijzonder:
Ik vraag me vooral af hoe dit precies kan/werkt?De flessen gingen tien dagen lang tweemaal per dag de vaatwasser in. Na elke vaatwasbeurt is een chemicaliëntest gedaan op het water dat na de wasbeurt in de fles werd bewaard. En wat blijkt? In meer dan de helft van alle flessen is de hormoonverstorende stof DiBP aangetroffen.
Als nulmeting zijn 39 andere flessen niet met de vaatwasser gewassen. In de flessen die niet met de vaatwasser gewassen zijn is geen DiBP gevonden.
Als ik het goed begrijp moeten de betreffende chemicaliën bij voorbaat al in de flessen aanwezig zijn, maar worden ze dus door de vaatwasser soort van 'vrijgemaakt' waardoor er overdracht naar het water kan plaatsvinden?
Wat ik hierin mis zijn wat exactere parameters. Er wordt in de film gesproken over hogere temperaturen dan handwas (wat veiliger zou zijn) en dat de vaatwasser het water er met hogere kracht (druk) tegenaan mept. Maar dat zijn vooral suggesties, er wordt niet echt gesproken over de exacte oorzaak. Primair ligt die oorzaak er natuurlijk in dat de stoffen aanwezig zijn in de fles, maar welke invloed heb je als argeloze huisvader hierop?
En is met de hand poetsen nu per se veiliger of eerder uitstel van het onvermijdelijke? Immers: met de hand boen je ook (met borstel of spons, met meer of minder kracht wat per persoon verschilt), wat ook een bepaalde slijtage kan veroorzaken.
Wij hebben bijvoorbeeld onthard water en wassen daarom met een theelepeltje waspoeder per keer, en draaien vrijwel altijd op het eco-programma op 55 °C, die dan wel weer een uur langer nodig heeft dan het standaard programma. Maakt dat verschil in positieve of negatieve zin?
So many questions