Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

Door de aarde vallen, van pool naar pool

Okee, Let op ..

Ff mee denken, maar niet te serieus nemen.

Stel dat, (ik zeg "stel dat"), we een grote koker kaarsrecht, dus echt waterpas recht, dwars door de Aarde heen maken. Dus dat je bijvoorbeeld bij de Noordpool een gat begint te boren en precies op de zuidpool uitkomt.(ff geen gezeik over dat kan niet, ff fantaseren)

En je springt er bij de Noordpool in, dus je springt in een gat en je valt naar beneden.

Afbeelding

Vraag: "Spring je er bij de Noordpool in, kom je er dan bij de Zuidpool uit ?? Of blijf je in het midden hangen ??"

Mogelijke antwoorden dan wel theorien graag,..

En peace out . . .
Anonymous

Re: Door de aarde vallen, van pool naar pool

je blijft in het midden hangen met veel meer zwaarte kracht druk

normaal 60 kg. in het midden 140 kilogram.
peterdevis

Als je de draaiing van de aarde en de wrijving verwaarloosd dan val je tot aan de zuidpool en vandaar val je terug naar de noordpool en vandaar val je terug naar de zuidpool. Dit blijft eeuwig doorgaan.

Met wrijving ga je steeds minder diep vallen tot je stil blijft hangen in het midden van de aarde
Bert

Cornelis D schreef:Okee, Let op ..

Stel dat, (ik zeg "stel dat"), we een grote koker kaarsrecht, dus echt waterpas recht, dwars door de Aarde heen maken. Dus dat je bijvoorbeeld bij de Noordpool een gat begint te boren en precies op de zuidpool uitkomt.(ff geen gezeik over dat kan niet, ff fantaseren)

En je springt er bij de Noordpool in, dus je springt in een gat en je valt naar beneden.

Vraag: "Spring je er bij de Noordpool in, kom je er dan bij de Zuidpool uit ?? Of blijf je in het midden hangen ??"

Mogelijke antwoorden dan wel theorien graag,..

En peace out . . .
De kracht die de aarde op je uitoefend neemt lineair toe vanuit het midden. In het midden dus 0. Op de nooirdpool mg en op de zuidpool -mg. Dat is precies het zelfde verloop als bij een veer en je voert dus ook dezelfde beweging uit: je slngert heen en weer tussen noord en zuidpool met in het midden de grootste snelheid.
Bert

Bij een massa van 1 kg is de kracht 9,8 N, de straal is 6366198 meter en de veerconstante komt daarmee op 9,8/6366198=1,54e-6 N/m.

De frequentie komt daarmee op 1,975e-4 Hz en de periode dus op 5064 sec. Je doet er dus ongeveer 1 uur en 24 minuten over om weer bij de noordpool te komen.
doemdenker

Okee, Let op ..

Stel dat, (ik zeg "stel dat"), we een grote koker kaarsrecht, dus echt waterpas recht, dwars door een ZWART GAT heen maken. Dus dat je bijvoorbeeld bij de Noordpool een gat begint te boren en precies op de zuidpool uitkomt.(ff geen gezeik over dat kan niet, ff fantaseren)

Kom je er dan bij de zuidpool van het zwart gat uit of niet?
How will it end?
Anonymous

Allereerst bedankt voor jullie antwoorden.

Maar zoals ik het goed begrijp, kan je erin springen en dan kom ik op mijn kop aan de andere kant eruit en blijf dan op en neer gaan tot ik ooit tot stilstand kom in het midden ?????

Sorry dat ik lastig ben...
doemdenker

Je bent niet lastig.

Ik kopieerde het stukje tekst van jou omdat ik dan minder hoef te schrijven. :shock:

Ja valt in 43 minuten door de Aarde heen, de hoek maakt niet uit.
How will it end?
Anonymous

peterdevis schreef:Als je de draaiing van de aarde en de wrijving verwaarloosd dan val je tot aan de zuidpool en vandaar val je terug naar de noordpool en vandaar val je terug naar de zuidpool. Dit blijft eeuwig doorgaan.

Met wrijving ga je steeds minder diep vallen tot je stil blijft hangen in het midden van de aarde

zelfs zonder wrijving zou het ooit stoppen.

en moest je ooit in het midden kunnen komen zou je gewoon uit elkaar gerukt worden.
peterdevis

Anonymous schreef:
peterdevis schreef:Als je de draaiing van de aarde en de wrijving verwaarloosd dan val je tot aan de zuidpool en vandaar val je terug naar de noordpool en vandaar val je terug naar de zuidpool. Dit blijft eeuwig doorgaan.

en moest je ooit in het midden kunnen komen zou je gewoon uit elkaar gerukt worden.

Waarom dan wel ?
Anonymous

peterdevis schreef:
Anonymous schreef:

Waarom dan wel ?
omdat op het middenpunt van de aarde meer zijwaartse (afremmende) trekkracht zou ontstaan aangezien je je in een schacht bevind je kan dit vergelijken met magneten elke keer de magneten elkaar kruisen is er het punt zijwaartse trekkracht en deze is afremmend.

en omdat hoe verder je je van de aarde verwijdert bent hoe zwakker de aantrekkingskracht dus hoe dichter bij de kern hoe sterker.

natuurlijk kan ik niet bewijzen hoeveel kracht er is maar het houd alles op de aarde in een diameter van 42 000 km min de middelpunt vliedende kracht dus hoe dichter hoe meer aantrekking hoe minder middelpunt vliedende kracht je krijgt ik denk als je in het midden komt is je lichaam onderhevig aan alle trekkracht en explodeer je of implodeer je. ?
woodstock

Anonymous schreef:omdat op het middenpunt van de aarde meer zijwaartse (afremmende) trekkracht zou ontstaan aangezien je je in een schacht bevind je kan dit vergelijken met magneten elke keer de magneten elkaar kruisen is er het punt zijwaartse trekkracht en deze is afremmend.

en omdat hoe verder je je van de aarde verwijdert bent hoe zwakker de aantrekkingskracht dus hoe dichter bij de kern hoe sterker.

natuurlijk kan ik niet bewijzen hoeveel kracht er is maar het houd alles op de aarde in een diameter van 42 000 km min de middelpunt vliedende kracht dus hoe dichter hoe meer aantrekking hoe minder middelpunt vliedende kracht je krijgt ik denk als je in het midden komt is je lichaam onderhevig aan alle trekkracht en explodeer je of implodeer je.    ?
Je doelt hier o.a. op luchtdruk e.d. ?
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)
peterdevis

Enkel krachten tegengesteld in bewegingsrichting remmen af. Een zijdelingse kracht laat iets van zijn baan afwijken.

In het geval van een niet ronddraaiende aarde is er geen zijdelingse resultante kracht.
doemdenker

Ow, ik weet denk ik wat gast bedoelt. Omdat je in het midden van de Aarde in de schacht links en rechts massa van je hebt, wordt er aan beide kanten aan je getrokken door de zwaartekracht waardoor je explodeert :shock: Das nie waar want de massa aan de linkerkant van je trekt ook aan de rechterhelft van je lichaam. Op deze manier is er dus ook geen sprake van een afremmende zijwaartse kracht.
How will it end?
Anonymous

peterdevis schreef:Enkel krachten tegengesteld in bewegingsrichting remmen af. Een zijdelingse kracht laat iets van zijn baan afwijken.

In het geval van een niet ronddraaiende aarde is er geen zijdelingse resultante kracht.

aangezien je je in een koker bevind wijk je niet van je baan af maar ben je op een gegeven moment 360° onderhevig aan het sterkste aantrekkings punt exact in het midden van de aarde.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”