Ik kreeg laatst de kritiek op dit forum dat ik transformaties niet goed begrijp. (c.q. de lorentz-transformatie) Dat was reden voor mij om de lorentz-transformatie eens goed uit te pluizen. Als spin-off daarvan, rees bij mij de vraag of je ook een lorentz-transformatie zou kunnen doen zonder die vervelende lengtecontractie. Dus zonder dat de x-afstanden met de lorentzfactor vermenigvuldigd moeten worden voor de bewegende waarnemer.
Ik denk dat het antwoord op die vraag bevestigend kan zijn. Zie deze tekening:
Het verschil tussen de lorentz-transformatie, en de transformatie in mijn tekening, zit eigenlijk alleen in die vermenigvuldiging van de waardes van t' en x' met de lorentz-factor. Denk ik. Ik weet het niet helemaal zeker. De x'-as en de t'-as staan wel geroteerd ten opzichte van de x-as en t-as met dezelfde hoek als bij lorentztransformatie. (denk ik) Langs de x=0 as en langs de x'=0 as zie je wel tijddillatatie, net als bij lorentz-transformatie. Verder heb ik de lichtsnelheid c=1 gekozen, hoek van 45 graden voor de lichtsnelheid, net als bij minkowski.
Ik weet niet of er ruimte is op dit forum om dit hersenspinsel te posten. Of er mensen in geïnteresseerd zijn.