Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Peter00
Artikelen: 0

Lichtgevende (vloei)stoffen

Hallo,
Ik ben Peter Van Hecke, beeldend kunstenaar en werk deze zomer samen met een flamenco gezelschap. Ik werd gevraagd om een beeldend luik bij hun voorstelling te maken. Ik heb mezelf voorgenomen om hun muziek te proberen zichtbaar maken. Oa met lasers gemonteerd op speakers maak ik de trillingen van het gitaarspel zichtbaar op een vierkante gipsen plaat. Voor de danseres had ik gedacht een zelfde vierkant vlak te vullen met een (onder blacklight) zichtbare vloeistof of poeder waar de danseres doorheen kan dansen en zo met haar schoenen haar dansspoor zichtbaar maakt. Ik deed al enkele experimenten. Een vierkante plas tonic ziet er prachtig uit en laat prachtige sporen achter. Nadeel is dat het zo plakkerig is. De kinine in water oplossen zou een oplossing kunnen zijn dacht ik, maar ik heb geen idee waar aan kinine te geraken en hoe de verhouding kinine water er uit moet zien om een vergelijkbaar resultaat op te leveren... Dash gaf ook een mooi fel effect, maar is glad en dus gevaarlijk voor de danseres. De witmaker eruit gebruiken en oplossen in krijt of water leek me ook wel wat. Maar weer: wat zijn goeie verhoudingen, en waar koop ik zoiets? Is er iemand die me kan helpen of nog een andere gouden tip heeft. Bv zonder blacklight, veilig en niet aggressief voor de dansvloer. Wie geinteresseerd is het uiteindelijke resultaat te komen bewonderen is welkom op 22 augustus in het Arca theater in Gent (link hieronder).

Alvast heel erg bedankt!!!
Peter

https://www.arcatheater.be/evenement/ca ... ancias-ii/
jkien
Moderator

Re: Lichtgevende (vloei)stoffen

Misschien een laagje vochtig zand waarin mensen een spoor van droge voetstappen achterlaten, zoals op het strand. Zorg dat er een fluorescerende kleurstof is opgelost in het water.
Peter00

Is een kleurstof niet tricky om de podiumvloer te bevuilen? Mijn vraag is eigenlijk welke kleurstof ik dan kan gebruiken... Er zal sowieso een vierkante meter van een vloeistof/poeder/... op een leeg podium zijn. Het is de bedoeling dat slechts 1 nummer de sporen worden opengelopen. De rest van het optreden ligt de focus op andere zaken.
HansH

de vloeistof in glow in the dark breekstaafjes.
https://waarzitwatin.nl/producten/glow- ... en%20geven.
jkien
Moderator

Peter00 schreef: di 02 jul 2024, 10:33 Een vierkante plas tonic ziet er prachtig uit en laat prachtige sporen achter. Nadeel is dat het zo plakkerig is.
Een expert die ik raadpleegde adviseert tonic light, want dat plakt niet.
Marko

HansH schreef: do 04 jul 2024, 10:28 de vloeistof in glow in the dark breekstaafjes.
https://waarzitwatin.nl/producten/glow- ... en%20geven.
Ik persoonlijk zou het niet aanbevelen om waterstofperoxide over de vloer te gieten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
HansH

Marko schreef: do 04 jul 2024, 15:52 Ik persoonlijk zou het niet aanbevelen om waterstofperoxide over de vloer te gieten.
uit de gegevens kan ik geen concentraties halen. vraag is dus of de stoffen in de aanwezig concentraties een probleem geven.
Peter00

Ik onthoud Tonic light en contacteer verder de toeleveranciers van de witmakers in wasproducten. Ik probeer kinine te kopen bij de apotheek en in water te vermengen, lijkt me nog veiliger dan tonic light... Ik heb een badje van 0,6m2 dat ongeveer 0,5cm diep is. een drietal liter vloeistof zou volstaan.

Terug naar “Scheikunde”