jkien
Moderator
Artikelen: 0

Tensegrity zwevend tafeltje

Ik heb een tensegrity zwevend tafeltje in elkaar gezet. Wat opvalt is dat hij de neiging heeft om een draaiende slingerbeweging uit te voeren. De slingertijd verandert nauwelijks als je een massa op het tafeltje zet. Valt er een formule op te stellen voor de slingertijd?

HansH

Re: Tensegrity zwevend tafeltje

wat er denk ik gebeurt is dat door het roteren de kettingkjes strak gaan staan en iets ontstaat wat lijkt op een slingeruurwerk. ook daar is de massa niet van belang, alleen de lengte van de slinger. maar bij het tafeltje wordt de ketting strak getrokken als je een bepaalde rotatiehoek bereikt, afhankelijk van hoe strak het kettinkje al stond. daardoor komt er ineens een veerwerking bij lijkt mij dus wordt het niet lineair.
jkien
Moderator

Bij nader inzien gaat het niet om de massa maar om het traagheidsmoment. Het gewicht dat ik gisteren gebruikte was een plastic flesje met water dat niet meedraait, dus nauwelijks traagheidmoment. Ik heb het nu herhaald met een lange lat, met veel traagheidsmoment. De rotatieperiode nam daardoor sterk toe, van 1 naar 8 s.

Ternsegrity 3
A - onbelaste zwevende tafel; B - met flesje water (300 g), staand op de zwevende tafel; C - met lange lat (300 g, 2 m lang), liggend op de zwevende tafel. Gemeten met smartphone ('rotation vector' sensor).
HansH

natuurlijk moet het om het traagheidsmonent gaan, immers het is een roterende beweging. en de DV daarvan is gebaseerd op het genereren van een koppel als functie van de hoek tov de evenwichtssituatie in combinatie met het traagheidsmoment van de constructie. traagheidsmoment is simpel, maar het probleem is het bepalen van het koppel als functie van de hoek. dat zit dus in de constructie met de kettinkjes verstopt. dus dat zul je verder moeten analyseren en afleiden
jkien
Moderator

Nadere wiskundige analyse is wat mij betreft niet meer nodig. Dat het traagheidsmoment een rol speelt is voldoende.
jkien
Moderator

Wat ik me nog bedacht is dat in de situatie van statisch evenwicht de twee slap hangende kettingen aan de rechterkant verwijderd kunnen worden. Drie krachten houden de zwevende tafel dan in evenwicht.

tensegrity
Xilvo
Moderator

Dit plaatje maakt het een stuk duidelijker. In statisch evenwicht zijn de twee andere kettingen niet nodig, het zwaartepunt van het bovenste deel ligt waarschijnlijk verder naar rechts dan waar je de "z" intekende.
Als je het bovendeel dan draait, dan komen de kettingen schuin te staan en het zwaartepunt komt omhoog. Een slinger waar goed aan te rekenen valt.

Met de andere twee kettingen ook aanwezig (die initieel slap hangen) komt er een punt dat alle kettingen strak staan.
Dan wordt de weerstand tegen verder draaien plots veel groter, dan moeten de kettingen gaan rekken of het hout buigen.

Terug naar “Klassieke mechanica”