Ik heb het niet nagerekend. maar bij de stroom heb je ook het effect dat de stroom een tegengesteld magneetveld opwekt dat het oorspronkelijke magneetveld deels compenseert waardoor er effectief minder flux overblijft om een spanning te genereren in de lus. Heb je dat effect ook meegenomen?
Flux genereert geen spanning, veranderende flux genereert spanning.HansH schreef: ↑do 18 jul 2024, 13:36 Ik heb het niet nagerekend. maar bij de stroom heb je ook het effect dat de stroom een tegengesteld magneetveld opwekt dat het oorspronkelijke magneetveld deels compenseert waardoor er effectief minder flux overblijft om een spanning te genereren in de lus. Heb je dat effect ook meegenomen?
De lus benaderen als een zelfinductie is ook nog maar een deel van het verhaal. Op die zelfinductie heb je ook nog oneindig veel correcties die je moet doorrekenen. Uiteindelijk komt het erop neer dat je de wetten van Maxwell moet oplossen voor het systeem en afstappen van een netwerkanalyse, denk ik.
ik twijdel toch een beetje. volgns de wet van Biot savart draagt elk stroomelementje Idl samen met de afstand tot een punt bij aan het totale B veld dus ik verwacht dan tgv all stroomelementjes samen in de lus een B veld evenredig me I. punt is dan natuurlijk de afstand tot een punt vlakbij de draad. daar gaat immers 1/afstand_kwadraat naar hele grote waardes dus kun je hele grote B velden krijgen vlak rondom de draad dus een grote verhouding tussen totale flux en I.