Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
PhilipVoets
Artikelen: 0

Foto-elektrisch effect

Dag,

Het klopt toch dat ionisatie van een deeltje door ioniserende straling (e.g., hoog-energetische fotonen) een vorm van het foto-elektrisch effect is? Er wordt immers een elektron door een foton vrijgemaakt uit de elektronenschil.
Xilvo
Moderator

Re: Foto-elektrisch effect

Er is sprake van een foto-elektrisch effect als er een stroom gaat lopen door middels fotonen uit een materiaal losgeslagen elektronen. Dat lijkt me in jouw omschrijving niet het geval.
Natuurlijk hangt het er vanaf hoe strikt je de definitie voor dit begrip hanteert.
PhilipVoets

Is dat een harde voorwaarde? Ik begreep puur het vrijmaken van elektronen uit hun schillen door botsing met hoogenergetische fotonen. Mij is nooit geleerd dat het lopen van stroom een vereiste is…
Marko

Bij het foto-elektrisch effect wordt het foton in zijn geheel geabsorbeerd. Dat is bij gamma-straling niet het geval. Daar vind ionisatie plaats door Comptonscattering. Bij andere vormen van ioniserende straling is er sowieso geen sprake van fotonen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Xilvo
Moderator

PhilipVoets schreef: wo 14 aug 2024, 12:40 Is dat een harde voorwaarde? Ik begreep puur het vrijmaken van elektronen uit hun schillen door botsing met hoogenergetische fotonen. Mij is nooit geleerd dat het lopen van stroom een vereiste is…
Het werd geconstateerd doordat er een stroom ging lopen. Of dat een strikte voorwaarde is weet ik niet.
jkien
Moderator

In de radiologie wordt het zeker het fotoelektrisch effect genoemd. Het elektron dat ontsnapt absorbeert in een keer de gehele energie van een rontgenfoton of een gammafoton. Onder de 30 keV is dit het belangrijkste proces. Een rontgenfoto bij de tandarts is te danken aan het fotoelektrisch effect.
PhilipVoets

Marko schreef: wo 14 aug 2024, 12:42 Bij het foto-elektrisch effect wordt het foton in zijn geheel geabsorbeerd. Dat is bij gamma-straling niet het geval. Daar vind ionisatie plaats door Comptonscattering. Bij andere vormen van ioniserende straling is er sowieso geen sprake van fotonen.
Dank! Ik heb het hier niet over deeltjesstraling, dus die heb ik buiten beschouwing gelaten in de vraag. Is het niet én-én i.p.v óf-óf? Volgens mij is het onder radiologen inderdaad wel gebruikelijk om hiernaar te verwijzen als “foto-elektrisch effect”.
Marko

Ik bedoelde vooral: ionisatie door ioniserende straling is niet altijd het gevolg van het fotoelektrisch effect. Het kan, bij extreem hoge energieën, ook door andere mechanismes, en ook als de straling niet uit fotonen bestaat.

Ionisatie door röntgenstraling (dan dus de facto ioniserende straling) is het gevolg van het fotoelektrisch effect.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
PhilipVoets

Bedankt voor alle toelichting!

Terug naar “Natuurkunde”