Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
johnhartman
Artikelen: 0

Help me bij het beantwoorden van statistische oefeningen

Voer een enquête uit bij verschillende supermarkten. Het klantengebied kan worden onderverdeeld in 3 verkooppunten, Zone 1: Noord- en Zuid-Californië en telt 5.300 winkels. Zone 2: omvat Oregon, Washington en Nevada en heeft 7.200 winkels. Zone 3: omvat Arizona en Utah en heeft 4.800 winkels.

Recente database met alle adressen, telefoonnummers en andere gegevens van deze winkels. De gemiddelde omzet in regio 1 bedraagt ​​$1.750 per winkel met een standaardafwijking van $450. In regio 2 bedraagt ​​de gemiddelde omzet €1.620 per winkel, met een standaardafwijking van €720. In regio 3 bedraagt ​​de gemiddelde omzet €1.080 per winkel, met een standaardafwijking van €220.

De standaardafwijking van de gemiddelde omzet in de Verenigde Staten bedraagt ​​$20.

Nu vragen ze je:

A. Bepaal de gewenste steekproefgrootte voor de hele Verenigde Staten met een betrouwbaarheidsniveau van 97% en een steekproeffout van $ 1.

B. Deel vervolgens die steekproefomvang door de drie verkoopregio's tot de steekproefomvang die u met die verdeling krijgt.
flappelap

Re: Help me bij het beantwoorden van statistische oefeningen

Mijn statistiek is te roestig om te weten of je deze regio's zomaar mag combineren om tot één steekproef te komen waaruit je de steekproefgrootte kunt bepalen, dus daar kan ik je niet bij helpen. Wel helpt het als je het desbetreffende tekstboek of de bron aanhaalt van je opgave, en dat je laat zien wat je zelf al hebt gedaan. Ik denk dat je daarmee eerder reacties krijgt.
wnvl1

Re: Help me bij het beantwoorden van statistische oefeningen

Mij is deze vraag echt niet duidelijk. Je vraagt in deel A naar een steekproefgrootte. Op basis van die steekproef wil je iets berekenen met een fout van $1 bij een betrouwbaarheid van 97%, maar wat wil je juist berekenen? De gemiddelde omzet per regio die heb je al. Dus om de gemiddelde omzet te berekenen over de 3 regio's heb je geen steekproef meer nodig.

Terug naar “Wiskunde”