Marko
Artikelen: 0

Perpetuum draaistoel

In een speeltuin bij mij in de buurt staat een draaistoel zoals onderstaand:
draaistoel
Als je op die stoel gaat zitten gaat die uit zichzelf draaien en lijkt ook steeds sneller te gaan draaien. Het is ook heel moeilijk om dit stoeltje bewust langzamer te laten draaien (voor degene die erop zit). Ik vraag me af hoe dit precies werkt. Het zal er vast mee te maken hebben dat de as een beetje scheef staat maar dan snap ik het nog steeds niet helemaal...iemand een idee?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Xilvo
Moderator

Re: Perpetuum draaistoel

Heb je meer foto's?
Een eerste ideetje: Misschien is de stoel zo ontworpen dat je voortdurend een beetje scheef zit, en als je dan probeert recht te gaan zitten je jouw zwaartepunt zodanig verplaats dat je de stoel aandrijft. Voorlopig een heel ruw idee, nog niet verder uitgedacht/uitgewerkt.
wnvl1

Hetzelfde concept als die "spinner bowl" waarover ze op reddit spreken.

jkien
Moderator

Een video van de spinner bowl:

De as staat scheef. Ik denk dat je met een kleine houdingsverandering je zwaartepunt verplaatst van voetenzijde naar hoofdzijde, en een halve omwenteling later omgekeerd.
efdee

Ik verwacht een verstopte, verticale veer. Als het kind gaat zitten, wordt de veer ingedrukt.
De veerenergie wordt met tandwielen omgezet in een draaibeweging.
De draaiversnelling eindigt als de veerenergie op is.
De beweging eindigt door weerstand.
Dus enig geduld vh kind en het pesten houdt vanzelf op.
Probeer maar!
Marko

Excuses, geen tijd gehad om eerder te reageren. In de tussentijd heb ik wel wat dingen kunnen uitproberen...

Inderdaad is het te danken aan kleine veranderingen van de lichaamshouding die je over het dode punt helpen - en die weer het gevolg zijn van de draaibeweging. Je krijgt een soort zwieper als je vanaf het bovenste dode punt naar beneden draait. Automatisch probeert je lichaam dat te corrigeren, precies op tijd om je over het volgende dode punt heen te helpen. Enzovoort.

Daarbij werkt het ook 2 kanten op: ga je naar "achteren" hangen dan is het effect van die zwieper en de correctie groter, waardoor je snelheid wint/houdt. Ga je naar voren hangen, dan neemt de draaisnelheid toe vanwege behoud van impulsmoment.

Wie af wil remmen kan het beste heel stil blijven zitten en geduld hebben. Want het is maar een klein stoeltje op een goed gelagerde as.

Maar leg dat maar eens aan een kind uit :)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Terug naar “Klassieke mechanica”