Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
TT
Artikelen: 0

Vermogen berekenen

Hallo

Ik ben met een projectje bezig om vermogen te meten van mijn auto.

Ik heb een excel sheet gemaakt, die ik je toe kan zenden (geef me je email maar in een u2u)

in die excel sheet heb ik 2 hoofd formules gebruikt:

F=Mxa

en Fw=0.5xRhoxCw x A x V(kwadraat)

Nu ga ik gedurende een acceleratie in 1vaste versnelling 5 keer per seconden het toerental meten. Dan heb kun je doordat je alle vertragingen( versnelingsbak, diff) weet de snelheid uit rekenen, en dus de versnelling.

Die gegevens zijn in bovenstaande formules te verwerken.

en met de formule W=(Fxs)/t

W=vermogen

F=kracht (F+Fw)

s=afgelegde weg meters

t=tijd sec

Nu weet je dus je vermogen, toch?

Welke variablen zie ik over het hoofd, rolweerstand, aandrijf verliezen, etc, en hoe verbeter ik mijn sheet?

Alvast bedankt
Anonymous

Re: Vermogen berekenen

TT schreef:Hallo

Ik ben met een projectje bezig om vermogen te meten van mijn auto.

Ik heb een excel sheet gemaakt, die ik je toe kan zenden (geef me je email maar in een u2u)

in die excel sheet heb ik 2 hoofd formules gebruikt:

F=Mxa

en Fw=0.5xRhoxCw x A x V(kwadraat)

Nu ga ik gedurende een acceleratie in 1vaste versnelling 5 keer per seconden het toerental meten. Dan heb kun je doordat je alle vertragingen( versnelingsbak, diff) weet de snelheid uit rekenen, en dus de versnelling.

Die gegevens zijn in bovenstaande formules te verwerken.

en met de formule W=(Fxs)/t

W=vermogen

F=kracht (F+Fw)

s=afgelegde weg meters

t=tijd sec

Nu weet je dus je vermogen, toch?

Welke variablen zie ik over het hoofd, rolweerstand, aandrijf verliezen, etc, en hoe verbeter ik mijn sheet?

Alvast bedankt
Vermogen (P) is gelijk aan Kracht (F) maal snelheid (v)

Die Fw die je noemt is alleen de luchtweerstand.

Die W die je noemt is niet vermogen maar ARBEIT, dat zijn 2 verschillende dingetjes.

Maar wat wil je precies uitzoeken en hoe. Je rijd gewoon op de weg? of wat precies. Er zijn namelijk 2 wrijvingsdelen. De luchtwrijving is Cw * A * Rho * v² en de normale wrijving is M * G * f. Maar je weet f niet (tussen band en grond) en je weet Cw * A niet. Je kunt dus niet berekenen wat de wrijvingskracht is. Ook is het probleem dat je vermogen variabel is t.o.v. het toerental. Het vermogen bij 2000 toeren is een andere dan die bij 3000.

Leg dus even iets meer uit over je meet methode, en hoe je het wilt berekenen.
TT

Re: Vermogen berekenen

Juist.

Ik ga op een "rechte" weg stationeer rijden in de tweede versnelling. Dus ongeveer bij 1000 toeren en zo'n 25 kilometer per uur.

dan probeer ik zonder wielspin op te trekken tot het maximale toerental van 6200 toeren. Tijdens die acceleratie loggen we elke 0.2 seconden het toerental.

Met deze gegevens, en die van de auto, kun je mijns inziens het vermogen redelijk benaderen.

Terug naar “Natuurkunde”