Puzzel Puzzels
HansH
Artikelen: 0

energie oplaan in de vorm van massa en gebruiken als voortstuwing

dit topic is afgesplitst vanuit het topic 'gyroscopic propulsion' omdat het daar naar mijn idee teveel ondergesneeuwd raakt.

het idee is alsvolgt:

energie kun je oplaan in de vorm van massa vanwege het equivalent zijn van massa en energie, bijvoorbeeld:
-een lege batterij is lichter dan een volle batterij
-een stilstaand vliegwiel is lichter dan een snel draaiend vliegwiel
-een kopje koude koffie is lichter dan hetzelfde kopje hete koffie (mits er geen koffie verdampt)

nu had ik het idee om dat principe te gebruiken om aandrijving te maken in de ruimte bijvoorbeeld:
stap1) accu is leeg (massa=m), versnellen naar rechts met een kracht F gedurende t1 seconden
stap2) accu opladen
stap3) accu is vol, (massa=m+delta_m) versnellen naar links met een kracht F gedurende t1 seconden
stap4) accu ontladen
terug naar stap 1 en procedure herhalen.
ik had ook al een berekening gemaakt met een plaatje erbij in het andere topic
propulsion_batterij
propulsion_batterij 756 keer bekeken
dit idee lijkt ergens een probleem te bevatten omdat men ervanuit gaat dat er geen netto impuls gegenereerd kan worden (actie is reactie) terwijl dat hier wel zo lijkt te zijn. feitelijk sla je energie op als massa terwijl die massa beweegt. daarna haal je de energie er uit en remt de massa af. netto hou je dan echter een impuls over dus zou je daarmee iets kunnen aandrijven in de ruimte zonder raket aandrijving dus zonder massa uit te stoten.

Waar gaat dit idee mank?

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

HansH

Re: energie oplaan in de vorm van massa en gebruiken als voortstuwing

ik heb even wat belangrijke stukje gecopieerd om herhaling van zetten te voorkomen:
via https://www.physicsforums.com/threads/m ... st-7264071 heb ik al een penalty gekregen omdat hierover beginnen 'not done en tegen de regerls' is
Zodra je maar even buiten de platgetreden paden treedt kun je het vergeten wat betreft behulpzame reacties vanuit de academische wereld. (Enkele vriendelijke wetenschappers uitgezonderd die daar nog wel de tijd voor nemen.)

eigenlijk dus een soort carnot cycle maar dan via relativiteit. op de heenweg stop je er meer energie in dan je er op de terugweg uithaalt omdat je tijdelijk ergens massa toevoegt.

Heeft je batterij na het opladen nog precies dezelfde snelheid als direct daarvoor?
ja want in het referentieframe van de batterij staat die stil tijdens het opladen. dus waarom zou die gaan bewegen als ik hem oplaadt en indien ja hoe weet de batterij dan welke kan die op moet versnellen tijdens het laden?

die 2 krachtstoten worden immers geleverd door het apparaat wat de batterij moet versnellen of afremmen. en dat apparaat moet natuurlijk over 1 cyclus een snelheid 0 blijven houden.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

HansH

lijk moet zijn:
https://www.physicsforums.com/threads/m ... st-7264060
(ik kan het bericht niet meer wijzigen)
HansH

viewtopic.php?p=1262364#p1262364
'@Regor Goed idee! Het gaat om de massa, dus de accu kan ook vervallen. Je construeert een apparaat dat eerst een steen met massa m door middel van een krachtstoot J vanuit rust versnelt tot een snelheid v. Dan voegt het apparaat daar nog een tweede steen met massa m aan toe en vertraagt dat paar stenen weer door middel van een krachtstoot -J. Vervolgens wordt de toegevoegde steen weer terzijde gelegd. Dus dit apparaat zou dan volgens HH als gevolg van de beschreven procedure een netto impuls genereren.

Een leuk zoekplaatje inderdaad: zoek de denkfout. Ik heb in dit verhaal een cruciaal detail weggelaten om het niet al te gemakkelijk te maken. Wie het begrip impuls begrijpt zal vinden welk gegeven aan het verhaal ontbreekt. De relativiteitstheorie heb je hier niet nodig...'
HansH

HansH schreef: zo 08 jun 2025, 20:43 viewtopic.php?p=1262364#p1262364
De relativiteitstheorie heb je hier niet nodig...'
maar het idee werkt in jouw voorstel om die reden dan ook niet.
De reden is dat je massa die je erbij plakt ook eerst zult moeten versnellen dus impuls toe moet voegen.
De massa die ik er via toevoegen van energie aan vast plak hoef je niet eerst te versnellen omdat die bv via een zonnepaneel als licht de batterij bereikt in diens eigen stilstaande referentieframe. dat is dus het essentiele verschil.
of iemand moet aan kunnen tonen dat je het ontvangende licht eerst moet versnellen om het in het zonnepaneel op te kunnen nemen, maar dat lijkt me tegenstrijdig met de relativiteits theorie en referentieframes.
wnvl1

HansH schreef: zo 08 jun 2025, 20:10 stap1) accu is leeg (massa=m), versnellen naar rechts met een kracht F gedurende t1 seconden
Ter aanvulling hier een relativistische berekening voor Stap 1.

Uitgangspunten:

* Massa in rust: \(m\)
* Kracht: \(F\) (constant, naar rechts)
* Duur van de kracht: \(t_1\)
* Beginsnelheid: \(v_0 = 0\)
* Arbeid: energie die geleverd wordt aan het systeem, oftewel: toename van kinetische energie

De relativistische kinetische energie is:

$$
K = (\gamma - 1)mc^2 \quad \text{met} \quad \gamma = \frac{1}{\sqrt{1 - \left(\frac{v}{c}\right)^2}}
$$

De arbeid geleverd door de kracht is gelijk aan de toename in kinetische energie:

$$
W = (\gamma(v) - 1)mc^2
$$

We moeten dus de snelheid \(v(t_1)\) vinden na tijd \(t_1\) onder invloed van kracht \(F\).

In de relativistische mechanica is de snelheid als functie van tijd bij constante kracht \(F\) (uitgaande van \(v(0) = 0 \)):

$$
v(t) = \frac{Ft}{m} \cdot \frac{1}{\sqrt{1 + \left(\frac{Ft}{mc}\right)^2}} \cdot c
$$

Dus na tijd \(t_1\):

$$
v(t_1) = \frac{Ft_1}{m} \cdot \frac{c}{\sqrt{1 + \left(\frac{Ft_1}{mc}\right)^2}}
$$

Je kunt dit invullen in de gamma-factor:

$$
\gamma(t_1) = \frac{1}{\sqrt{1 - \left(\frac{v(t_1)}{c}\right)^2}} = \sqrt{1 + \left(\frac{Ft_1}{mc}\right)^2}
$$

Geleverde arbeid \(W\):

$$
W = (\gamma(t_1) - 1)mc^2 = \left(\sqrt{1 + \left(\frac{Ft_1}{mc}\right)^2} - 1\right)mc^2
$$
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
wnvl1

HansH schreef: zo 08 jun 2025, 20:10 stap2) accu opladen
Hier zou nu ook eens een berekening voor gemaakt moeten worden uitgaande van een modelprincipe waarmee de batterij opgeladen moet wordt. Nadien kan je de andere stappen dan gaan uitrekenen.
Bij het opstellen van mijn bijdragen maak ik regelmatig gebruik van AI als hulpmiddel voor analyse en formulering
HansH

wat je hier als ik het goed begrijp aan het doen bent is een massa versnellen rekening houdend met relativistische verschillen tussen referentieframe van stilstaande waarnemer en meebewegend frame van de batterij. De batterij in dezelfde toestand versnellen en weer afremmen zal denk ik dan als gevolg hebben dat die een iets ander verband volgt tussen tijd en snelheid, maar wel weer op 0 snelheid komt.
blauw is niet relativistisch gezien, dan kun je doorversnellen tot v=oneindig
groen is relativistisch dan kun je doorversnellen tot c
in het gebied waar wij het hier over hebben van hele lage snelheden vallen groen en blauw volledig samen.
dus ik zie nog niet hoe je met die ingewikkelder berekening een verschil kunt laten zien tgv de cyclus die ik gebruik.
versnelling_relativistisch
HansH

de geleverde arbeid die jij berekent kun je zien als massatoename van de batterij, maar dat is dan de massatoename tgv versnellen en niet tgv opladen.
HansH

een lege batterij zal de groene of blauwe curve volgen afhankelijk welke je gebruikt. De opgeladen batterij is zwaarder dus zal een iets andere curve volgen. maar 2x dezelde kracht toevoeren met zelfde tijd alleen tegengesteld zal in beide gevallen weer v=0 opleveren.
maar halverwege overstappen op een andere curve van lege naar volle batterij levert volgens mij in beide berekeningen een netto rest impuls.
Regor

Aan HansH,

overstappen ???
Is het een omnibus ?
HansH

viewtopic.php?p=1262384#p1262384
''Bij het plaatsen van de tweede steen voeg je extra impuls toe als die steen op snelheid v toegevoegd wordt.''
professor puntje zei:
Dat is inderdaad volgens mij de grondfout die HH maakt. Hij vertikt het om daar rekening mee te houden

hij vertikt het niet (dat is trouwens weer op de man spelen en niet op de bal, maar goed laat maar even zo), maar hij kan daar niet achter staan zoals ook al eerder gezegd:

'Heeft je batterij na het opladen nog precies dezelfde snelheid als direct daarvoor?
ja want in het referentieframe van de batterij staat die stil tijdens het opladen. dus waarom zou die gaan bewegen als ik hem oplaadt en indien ja hoe weet de batterij dan welke kan die op moet versnellen tijdens het laden?'

en toen gaf professor puntje het op, dus ik wacht nog op een inhoudelijke reactie als je er mee verder wilt.
HansH

Regor schreef: zo 08 jun 2025, 22:40 Aan HansH,

overstappen ???
Is het een omnibus ?
of een lijndienst bus?
wnvl1

HansH schreef: zo 08 jun 2025, 22:48 'Heeft je batterij na het opladen nog precies dezelfde snelheid als direct daarvoor?
ja want in het referentieframe van de batterij staat die stil tijdens het opladen. dus waarom zou die gaan bewegen als ik hem oplaadt en indien ja hoe weet de batterij dan welke kan die op moet versnellen tijdens het laden?'

en toen gaf professor puntje het op, dus ik wacht nog op een inhoudelijke reactie als je er mee verder wilt.
Dat is aan jou om te specificeren. Jij moet een volledig gedachteexperiment vastleggen waarbij een batterij opgeladen wordt. Je moet exact vastleggen hoe dat opladen gebeurt en laten zien dat het strijdig is met de wet van behoud van impuls.

Dat is niet evident zoals ik eerder al zei.

ads

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

wnvl1

HansH schreef: zo 08 jun 2025, 22:20 dus ik zie nog niet hoe je met die ingewikkelder berekening een verschil kunt laten zien tgv de cyclus die ik gebruik.
versnelling_relativistisch.png
Als je rekening wil houden met de toename in massa van een opgeladen batterij, dan moet de rest van de berekeningen ook relativistisc. Die verschillen zijn relevant gezien de miniscule toename in massa van een volle batterij.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Relativiteitstheorie”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!