![Rollende ogen :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Afbeelding](http://gallery.digitaleplaza.com/albums/userpics/dynano1b.jpg)
Hoe het moet werken: Er zijn het afgelopen jaar heel kleine motortjes, "nano-motortjes" gemaakt. En een motor is vaak ook te gebruiken als dynamo; een nano-dynamo kan waarschijnlijk dus ook. Op de as van zo'n nano-dynamo wordt aan één zijde een vaantje vastgemaakt. Omdat niet alle moleculen in een gas even snel gaan, zal er soms een zeer snel molecuul tegen het vaantje aanbotsen (de Brownse beweging). De nano-dynamo draait iets, en wekt elektrische stroom op. Samengevat: warmte-energie wordt omgezet in elektrische energie.
Nu weet ik best dat dit ingaat tegen de tweede wet van de thermodynamica. Ik denk alleen dat die wet zijn beperkingen heeft. Die wet is afgeleid van de werking van de grofstoffelijke stoommachine, terwijl dit hier op molecuulschaal moet werken. En zo zijn er nog wel wat meer reserves die ik heb tegen die 2e wet van de thermodynamica.
Wie is het met mij eens dat dit kan werken? En zo niet, kan je dat dan verklaren, niet door direct te verwijzen naar die 2e hoofdwet, want die is afgeleid van een macroscopische machine, maar door het te verklaren vanuit mechanica. Maak rationeel gehakt van het idee!!!
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)