Jaap Fris
Artikelen: 0

Mag je beledigen?

Hallo,

Ik ben Jaap, 23 jaar en nieuw hier. Ik vraag me al een tijdje (na het betoog van Ayaan Hirsi Ali in Duitsland over het recht op beledigen) iets af.

Mag je beledigen?

Deze week heeft Ayaan samen met 11 andere personen een manifest geschreven tegen het islamisme.

http://www.prochoix.org/cgi/blog/2006/03/01/412-manifeste-des-douze-ensemble-contre-le-nouveau-totalitarisme ://http://www.prochoix.org/cgi/blog/20...-totalitarisme

Hieronder een Nederlandse vertaling, met reacties:

http://www.volkskrant.com/weblog/pub/blogs...ry.php?id=35775

In het manifest staat een duidelijk statement, die beledigend opgevat zou kunnen worden door moslims. Zeker door de radicale, fundamentele moslims.

Moet dit kunnen? Of moet je, ergens waar je geen respect voor hebt (in dit geval de islam), beledigen vemijden?

Groeten
-=zweistein=-

Re: Mag je beledigen?

In het manifest staat een duidelijk statement, die beledigend opgevat zou kunnen worden door moslims. Zeker door de radicale, fundamentele moslims.
Natuurlijk is het beledigend, stel dat ik alle Nederlanders en Belgen belachelijk maak en heel de wereld krijgt het op tv te horen, wat voor rectie verwacht je dan? Ik ben er zeker van dat ze in opstand zullen komen!! Hoeveel bewoners telt Nederland en Belgie weer samen? Maximum 30 miljoen? Als je de moslims beledigt dat beledig je 1,4 miljard mensen!!!

Wat Ayaan betreft, ze is gek!! Gewoon omdat ze in Somalië mishandeld werd, moet ze nu de Islam beledigen. Ze moet dringend naar een psycholoog om haar verleden onder knie te krijgen. Weten jullie waarom dat ze zo fel tegen de Islam reageert? Omdat ze in Somalië besneden werd en uitgehuwelijkt aan iemand zonder hem te kennen.

Door haar felle kritiek op de islamitische cultuur, werd ze spoedig Tweede-Kamerlid. Dit is dom!!!
The first writing, science, mathematics, law and philosophy in the world, making the region the center of what is called the "Cradle of Civilization" - Iraq
Stephaan

Zoek ik het te ver als ik graag zou weten welke definitie Jaap Fris wil hanteren voor het woord "mogen" in zijn vraagstelling? ( Mogen van wie? omwille van de 10 geboden? lokale wetgeving? vanwege de persvrijheid? vanwege de vrijheid van meningsuiting, omwille van elementaire beleefdheid? uit voorzichtigheid? uit angst? ....)

Evenzeer vraag ik me eerlijk af wat "moeten" precies inhoudt in de verder aangehaalde tekst.

Ik heb het hier niet over de inhoud van de de vraagstelling en van het aangeboden antwoord maar over basis begrippen (waarom trouwens er ook niet "goed" en "kwaad" bijvoegen terwijl ik toch de vraag stel?).

Zonder degelijke definities van die begrippen is elk antwoord vraagwaardig. Al werden zelfs maar de gekozen definities gegeven ( tussen de vele mogelijkheden) dan zou ik en de vraag en het antwoord beter begrijpen.
Jaap Fris

Zoek ik het te ver als ik graag zou weten welke definitie Jaap Fris wil hanteren voor het woord "mogen" in zijn vraagstelling? ( Mogen van wie? omwille van de 10 geboden? lokale wetgeving? vanwege de persvrijheid? vanwege de vrijheid van meningsuiting, omwille van elementaire beleefdheid? uit voorzichtigheid? uit angst? ....)
Nee hoor, je zoekt niet te ver. Ik ben het met je eens. Ik zal daarom proberen om de vraag opnieuw te formuleren.

Wat is de definitie van beledigen?

In hoeverre heeft men het recht op beledigen?

Ik vraag me dit af naar aanleiding van de discussie over vrijheid van meningsuiting en het betoog van Ayaan Hirsi Ali voor het recht van beledigen.
Natuurlijk is het beledigend, stel dat ik alle Nederlanders en Belgen belachelijk maak en heel de wereld krijgt het op tv te horen, wat voor rectie verwacht je dan?
Ik vraag me af of je het gelezen hebt, maar dit is nou juist waar de schrijvers van dit manifest zich tegen verzetten.
Wij weigeren afstand te doen van onze kritiek uit angst te worden beschuldigd van islamofobie, een ongelukkige term die kritiek op de islam als geloof verwart met stigmatisering van zijn aanhangers.
Dus nog een vraag: is kritiek op de islam (of welke religie dan ook) per definitie een belediging voor de aanhangers? Wanneer dit het geval is, is het dan niet goed om kritiek te hebben op een religie? Hebben we dan dus geen recht op belediging?
Windsurfer

beledigen is geen proces wat vanuit één partij komt. er is iemand anders die zich beledigd voelt. en wat betreft dit vraagstuk, zit daar naar mijn mening een groter probleem.

kortom, in plaats van 'mag je beledigen' is het mijn inziens zinvoller te spreken over 'waarom voel je je beledigd'.
Jaap Fris

en wat betreft dit vraagstuk, zit daar naar mijn mening een groter probleem.
Dat denk ik ook. Ik denk ook dat de vraag waarom iemand zich beledigd voelt niet onbelangrijk is.

Maar wanneer iemand (of een groep) hierop het antwoord geeft dat bijvoorbeeld de kritiek op zijn religie beledigend wordt ervaren, moet je dan die kritiek laten? Of heb je dan toch het recht om die kritiek te uiten, dus te beledigen?

Is het dus een probleem van de ontvanger? Moet die er maar mee om leren gaan?
Windsurfer

en wat betreft dit vraagstuk, zit daar naar mijn mening een groter probleem.
Dat denk ik ook. Ik denk ook dat de vraag waarom iemand zich beledigd voelt niet onbelangrijk is.

Maar wanneer iemand (of een groep) hierop het antwoord geeft dat bijvoorbeeld de kritiek op zijn religie beledigend wordt ervaren, moet je dan die kritiek laten? Of heb je dan toch het recht om die kritiek te uiten, dus te beledigen?

Is het dus een probleem van de ontvanger? Moet die er maar mee om leren gaan?
voor de duidelijkheid: ik wil niet zeggen dat het altijd een probleem van de ontvanger is. ik geloof in het sociaal contract, er is wederzijdse verantwoordelijkheid. wel vind ik dat de redelijkheid en billijkheid van belang is, en die verhouding is naar mijn mening zoek. maar goed, dat zijn 'de beledigden' natuurlijk weer niet met mij eens. zolang er verschillende normen en waarden heersen, zul je groepen hebben die zich beledigd voelen, terwijl anderen dat misschien niet in alle gevallen ook zo bedoeld hebben. doe je niks aan ben ik bang. zelfs als één partij ervoor kiest 'de wijste te zijn' zal de andere dit ook weer beledigend kunnen opvatten...
de grijze muis

Bewust beledigen is niet netjes, maar gelukkig is het wel toegestaan in deze democratische maatschappij.

Ik zie werkelijk niet in hoe mensen van goede wil zich beledigd kunnen voelen door een manifest ondertekend door mensen van verschillende achtergrond, ook die van moslim origine en door sommige nog steeds moslims, die waarschuwen tegen de gevaren van islamisme, dwz de gevaren van de politieke islam. Dat is heel iets anders dan angst hebben voor je lieve, hartelijke moslim buren.

Sommige mensen lijken zich elke kritiek persoonlijk aan te trekken en hebben derhalve wel heel erg lange tenen naar het mij toeschijnt, ipv te willen begrijpen wat er werkelijk gezegd wordt in het manifest.
Kyran

Jaap Fris schreef:Hallo,  

Ik ben Jaap, 23 jaar en nieuw hier. Ik vraag me al een tijdje (na het betoog van Ayaan Hirsi Ali in Duitsland over het recht op beledigen) iets af.  

Mag je beledigen?  

Deze week heeft Ayaan samen met 11 andere personen een manifest geschreven tegen het islamisme.  

http://www.prochoix.org/cgi/blog/2006/03/01/412-manifeste-des-douze-ensemble-contre-le-nouveau-totalitarisme ://http://www.prochoix.org/cgi/blog/20...-totalitarisme

Moet dit kunnen? Of moet je, ergens waar je geen respect voor hebt (in dit geval de islam), beledigen vemijden?

Groeten
Waarom zou je géén beledigingen over de islam mogen maken en wél over het christendom?

Radicale Moslims hebben geen gevoel voor ironie, die lui hebben een carnaval nodig waar ze eens lekker tegen hun slaafse opvattingen in kunnen gaan...
solarplanet

Beledigen doe je pas als je je zelfbeheersing hebt verloren,als je erg kwaad bent en geen andere mogelijk meer hebt om je normaal te uitten of verstaanbaar te maken.

Dus als mensen elkaar beledigen is er vaak al een heel proces aan vooraf gegaan.

Beledigen doe je niet zomaar het zijn extremen.Mensen hebben dan hun respekt voor elkaar verloren,denken minderwaardig over een ander en denken het recht en de vrijheid te hebben.Mensen zijn te gewoon of minder geworden.

Maar beledigen mag niet het is een teken van ongecontrolleerdheid , respektloosheid, zwakheid en onfatsoen.

Maar wie is er boven verheven?

IK DENK DAT JE DE ANDER OP ZIJN FOUTEN MOET WIJZEN DOOR DE WAARHEID TE VERTELLEN ZONDER TE BELEDIGEN.(dat kan soms harder zijn dan beledigen)

Beledigen is een extreme vorm van afreageren , uitleg ,egoisme ,domheid,dominantie,arrogantie.
Stop de overbevolking
Bart

Bewust beledigen is niet netjes, maar gelukkig is het wel toegestaan in deze democratische maatschappij.
Dit klopt inderdaad. Er zijn een hoop artikelen in het wetboek die het verbieden om individuen en groepen te beledigen, maar daar staat tegenover de vrijheid van meningsuiting, vrijheid van geloof (het Christendom en de Islam accepteren homo's niet, dat kan als beledeging worden opgevat) en de vrijheid van journalistiek (hard bekritiseren van de politiek bijvoorbeeld).

Er is echter nergens vastgelegd in de wet dat je het recht op beledigen heb zoals mevrouw Hirsi Ali poneert.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Roland Ronceval

Jaap Fris schreef:Hallo,  

Mag je beledigen?  

Groeten
Ik heb de Franse en de Nederlandse teksten gelezen. Wat staat er concreet in wat beledigend kan opgevat worden door moslims?
Point n'est besoin d'espérer pour entreprendre

Ni de réussir pour persévérer

(Guillaume le Taciturne)
Jaap Fris

Ik heb de Franse en de Nederlandse teksten gelezen. Wat staat er concreet in wat beledigend kan opgevat worden door moslims?
Als je zo her en der op de vele weblogs de reacties leest, dan merk ik op dat er bepaalde mensen zijn die zich beledigd voelen.

Daar heb je het al: beledigd voelen.

Is het mogelijk om rekening te houden met verschillende individuen, groeperingen, religies, politici, voetbalclubs, kookclubjes, naaiverenigingen, scholen, etcetera waarneer je je mening, standpunt, visie etcetera verkondigt?

Neemt daardoor de kracht van je mening, standpunt of visie niet af?

Of moeten we toch maar een wereldwet tegen kritiek op religies?
1207

belangrijkste is de onderbouwing en de argumentatie.

Indien je niet eens kunt uitleggen waarom je je beledigd voelt heb je wel een probleem en neemt de kracht van je argument uiteraard af. machtsargument is uiteraard nonargument.

deze afname wordt doorgaans wel gecompenseerd met harder roepen of bruter taalgebruik. In extreme gevallen geweld en/of machtsmisbruik.

"wereldwet op religie" is deur terug op een kier zetten richting hervermenging kerk/staat.

religie voelt zich beledigt met homo, euthanasie, abortus, scheiding der machten (islam), verkiezingssysteem, vrouwenrechten, etc

klok dan maar terugdraaien omdat je anders die wereldwet overtreedt? ik hoop van niet ( Dit is uiteraard een overdrijving maar hopelijk ben ik duidelijk)
de grijze muis

Zweistein schreef
Natuurlijk is het beledigend, stel dat ik alle Nederlanders en Belgen belachelijk maak en heel de wereld krijgt het op tv te horen, wat voor rectie verwacht je dan? Ik ben er zeker van dat ze in opstand zullen komen!!
Zweistein geeft hier blijk van een schromelijke zelfoverschatting.

De Nederlanders en Belgen zullen gewoon doorgaan met waar zij op dat moment mee bezig zijn en zich tegelijkertijd een kriek lachen om dat koddige, allerliefste meiske.

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”