Knownothing
Artikelen: 0

Draairichting van het zonnestelsel

Al onze planeten draaien in dezelfde richting. Is daar een reden voor? Zou het ook anders kunnen (tegengestelde richting of verschillende richtingen) en is er een vermoeden dat dit bij de andere zonnestelsels ook zo is?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
T-reg

Re: Draairichting van het zonnestelsel

De planeten zijn gevormd uit een wolk die rond de zon draaide, en het is logisch dat alles wat zich vormt uit die wolk in dezelfde richting draait. Een andere draairichting van één afzonderlijke planeet zou eventueel kunnen door een botsing met een andere planeet in een vroeg stadium (een tegengestelde draairichting noemen we retrogaad, dit komt soms voor bij manen van grote planeten).

In een ander zonnestelsel is het heel waarschijnlijk dat daar ook alle planeten in dezelfde richting draaien.
You can't predict a fool's behaviour
Knownothing

Is het waarschijnlijk dat de richting in de meeste zonnestelsels dezelfde is als hier? Of is het puur toeval naar welke kant de wolk ooit begon, en kan je dus vermoeden dat ongeveer de helft naar links draait en de andere helft naar rechts?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
Elmo

Of wij vinden dat de planeten 'linksom' of 'rechtsom' draaien is natuurlijk alleen maar een naampje. Immers, als je van 'boven' op het vlak waarin de planeten draaien kijkt, dan lijken ze misschien linksom te gaan. Maar als je van 'onder' op het vlak waarin de planeten draaien kijkt, dan lijken ze opeens rechtsom te gaan. En de keuze hoe je op dat vlak kijkt is arbitrair, en wordt bepaald door hoe het zonnestelsel staat ten opzichte van jou als waarnemer.
Never underestimate the predictability of stupidity...
Anonymous

...blijft de vraag of het ook in tegengestelde of in verschillende richtingen zou kunnen...
Knownothing

Ah ja, Suyver heeft gelijk de vraag is zinloos. Ik dacht (zonder nadenken) omdat alles zowat in het zelfde vlak draaide in dit zonnestelsel daarom de andere zonnestelsels in hetzelfde vlak zouden draaien. Een beetje onnozel van mij dus...
Onwetend

-- EDIT: nieuw topic samengevoegd met ouder topic over zelfde onderwerp --

Ik hoop dat hier iemand rondneust met veel verstand van de werking van het zonnestelsel, want ik heb er enkele vragen over:

- draaien alle planeten in ons zonnestelsel in dezelfde richting? Dus danwel allemaal met de klok mee, danwel allemaal tegen de klok in?

Waardoor wordt dit effect veroorzaakt?

- draaien alle planeten in grofweg hetzelfde 2 dimensionale vlak? Zoals het vaak wordt afgebeeld? Of is dit slechts makkelijker af te beelden maar draaien sommige planeten in het x,y-vlak en sommigen in het z,y-vlak?

Wederom: waardoor wordt dit veroorzaakt?

- is de snelheid waarmee planeten om de zon draaien op enige manier evenredig met de afstanden ervan tot de zon, de massa’s van de planeten, of andere aspecten? En de snelheid waarmee planeten om hun as draaien? In danwel absolute danwel negatieve zin?
Jan van de Velde
Moderator

- draaien alle planeten in ons zonnestelsel in dezelfde richting? Dus danwel allemaal met de klok mee, danwel allemaal tegen de klok in?
ja
Waardoor wordt dit effect veroorzaakt?
wet van behoud van moment in een samentrekkende gaswolk
- draaien alle planeten in grofweg hetzelfde 2 dimensionale vlak? Zoals het vaak wordt afgebeeld? Of is dit slechts makkelijker af te beelden maar draaien sommige planeten in het x,y-vlak en sommigen in het z,y-vlak?
ja. Perfect is dat niet, maar de echte planeten wijken nauwelijks af van dat vlak.
Wederom: waardoor wordt dit veroorzaakt?
zie boven
- is de snelheid waarmee planeten om de zon draaien op enige manier evenredig met de afstanden ervan tot de zon, de massa’s van de planeten, of andere aspecten? En de snelheid waarmee planeten om hun as draaien? In danwel absolute danwel negatieve zin?
lijkt me een ideale vraag om met behulp van wikipedia (of BINAS, tabel 31) eens gezellig zelf uit te knobbelen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Thionyl

Draait Venus niet tegengesteld aan de andere planeten?
LiA
shimmy

Nee, Venus draait in de zelfde richting rond de zon. Waar je mee in de war bent is dat Venus in de tegengestelde richting om zijn eigen as draait. De zon komt op Venus dus in het westen op.

Terug naar “Ruimtefysica”