Windsurfer
Artikelen: 0

negerzoen afgeschaft

gelezen op www.nu.nl:
TILBURG - De Tilburgse koekfabrikant Van der Breggen verandert de naam van de door de onderneming gemaakte negerzoenen in 'Buys Zoenen'. Het bedrijf geeft daarmee gehoor aan de kritiek dat de naam van de lekkernij racistisch zou zijn.

"Buys Zoenen zijn de opvolgers van onze alom bekende negerzoenen, die al 86 jaar populair zijn bij jong en oud", stelt het bakkersbedrijf op zijn website. "Na zorgvuldig markt-, merk-, en consumentenonderzoek vonden we het tijd de productnaam te moderniseren. Sommige mensen vinden het jammer dat de naam negerzoenen verdwijnt, omdat ze die al zo lang kennen. Er zijn echter ook mensen die minder enthousiast zijn over de benaming. Daar hebben we alle begrip voor. Buys Zoenen moeten zijn voor iedereen."

Slavernij

Het bedrijf doelt onder meer op de Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij in Suriname die Van der Breggen had verzocht de naam te wijzigen omdat het een belediging zou zijn voor alle zwarte mensen.

De nieuwe zoenen liggen vanaf half april in de winkel. De naam Buys verwijst naar de producent van de ronde schuimbollen met koek en chocola die eind jaren negentig door Van der Breggen werd overgenomen.
persoonlijk vind ik dit grote onzin. is het onethisch de naam 'negerzoen' te handhaven? waarom wel en waarom niet?
Raspoetin

Re: negerzoen afgeschaft

Onzin! Ik zie echt niet wat daar nu discriminerend aan is. Wat komt er straks?? Jodenkoeken, jodenvet, Zweedse gehaktballetjes??
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
Sjorssnors

Ik vind deze afleiding van het woord 'neger'wél ongepast. Door iets te benoemen met een woord dat 'het negeroïde menselijke ras' aanduidt, blijf je het verschil in menselijke rassen benadrukken, wat juist minder moet worden.

Als je in een 'gemengde groep' spreekt en je hebt het overiemand gebruik je dan ook woorden in de trent van "Die drie 'negers' moeten ook hun mening uiten", of bijvoorbeeld "We zijn in gesprek met negers, en ..."

De omschrijving van dit koekje krijgt zo een nare nasmaak.
Ger

Ik ben het met je eens, absolute onzin. Ik denk dat het vooral de mensen zijn die zich beledigd willen voelen, zich wat aantrekken van de benaming. Persoonlijk ken ik ook negers, en die maken nogal eens grappen over "zal ik die of die eens een negerzoentje geven" of iets van dien aard. Ze weten dat ze negers zijn, maar voelen zich daardoor niet minderwaardig. Ja, neger is een woord om onderscheid te maken. Maar geen belediging. Net als er onderscheid gemaakt wordt tussen bijvoorbeeld desktops en laptops.

Het woord negerzoen afschaffen is dan ook zinloos. Hoeveel mensen zien dat nou als een belediging? Denken ze dat ze meer negerzoenen zullen verkopen aan negers? Ik denk het niet eerlijk gezegd. Ik zie het als een poging van über-politieke correctheid.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
jdr

Ik ben er zeer gelukkig mee.

Heb me als kaukasische man jarenlang minderwaardig gevoeld door de benaming van dit overheerlijke tussendoortje.

Alsof alleen negers deze eer toekomt, en ik dan?

Negerzoen...

Wat een vooroordeel!
Rogier

Ik vind deze afleiding van het woord 'neger'wél ongepast. Door iets te benoemen met een woord dat 'het negeroïde menselijke ras' aanduidt, blijf je het verschil in menselijke rassen benadrukken, wat juist minder moet worden.
Dat hoeft niet minder te worden (wel waar het er niet toe doet), alleen de negatieve associatie ermee moet minder worden. Daar is hier natuurlijk geen sprake van.

Ik vind het echt vergezochte onzin. Wat moeten we dan nog meer afschaffen? Een paar andere voorbeelden zijn al genoemd: jodenkoek, moorkop, zigeunersaus, zeeuws meisje, hamburger, bosche bol, blanke vla, arnhemse meisjes, wienerschnitzel? Of discrimineren die allemaal niet op afkomst, ras of geslacht, en negerzoen wel?

Met deze bullshit is maar één belang gediend, en dat is het veiligstellen van de stroom subsidie voor die stichting. :roll:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
zpidermen

Volgens mij had dat nieuwsbericht een weekje later geplaatst moeten worden, dan was het misschien nog een leuke 1 april-grap geworden.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt
Louise

Heb me als kaukasische man jarenlang minderwaardig gevoeld door de benaming van dit overheerlijke tussendoortje.
Haha, wil je erover praten? Wil je gaan pleiten voor jdrzoenen in de schappen?

Verder kun je er uren over zwetsen of het wel of niet onetisch is. Ik kan me voorstellen dat mensen zich laten kwetsen hierdoor. Maar ik ben niet zo voor verbieden. Al moet die firma dat helemaal zelf weten.

Ben benieuwd wat dat met hun verkoopcijfers doet. Er zullen nu wel genoeg nederlanders zijn, die uit een soort van protest de nieuwe zoen, niet meer zullen gaan opsmikkelen.

Een neger of een zoen is niet per definitie kwetsend. Dan ga je daar al vanuit.

Je kunt het net zo goed positief labelen.

Wat is het volgende?

Ik zie het als een poging van über-politieke correctheid

Vind ik ook.

Eerlijk gezegd vind ik het wel humor, de discussie wat het op gang zet.

Bla bla bla
GJ_

Van der Breggen wil gewoon van het gezeur af en veranderd de naam. Dat mogen ze natuurlijk maar ik zie het hele probleem alleen niet zo.

Maar..hoe moeten we een neger dan noemen?
Ger

Een Buys :roll:
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Chriis

De site van de betreffende stichting: Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij in Suriname

En buyszoenen: http://www.buyszoenen.nl/

De brief van de stichting aan Van der Breggen: Openbrief aan Van der Breggen BV
Amsterdam, 12 november 2005

Betreft: naamsverandering van ‘de negerzoen’ en ‘de moorkop’

Citaat: ‘In multicultureel Nederland lusten de Nederlanders geen producten, zoals moffenzoen, jappenzoen en zeker geen negerzoen en moorkop meer’

Geachte directie,

Hierbij wil het bestuur van stichting Eer en Herstel, ondersteund door tal van Afrikaans- Nederlandse grassrootsorganisaties, de vele Schaumküsse (voorheen Negerküsse in Duitsland), Bisous de mousse (voorheen tête de nègre in Frankrijk) en angel kisses (voorheen negro kiss in Engeland) consumerende vrienden en sympathisanten in Duistland, Frankrijk en Engeland u voorstellen om de naam van de Nederlandse met chocolade overgoten hap opgeklopt eiwit c.q. de negerzoen te veranderen in, bijvoorbeeld chocoladezoen, boerenzoen, boerenkop, etc.

Zij doet dit voorstel op basis van de volgende overwegingen:

de door Nederlanders bedachte en toegepaste term ‘neger’ op de Afrikaanse mens wordt als scheldwoord en beledigend aangemerkt in de 14e editie van het van Dale Groot woordenboek der Nederlandse taal;

vele Afrikaans-Nederlandse burgers ervaren de term ‘negerzoen’ als kwetsend en beledigend vanwege het feit dat hun voorouders die uit Afrika naar de America’s  waren geïmporteerd en daar in slavernij c.q. dwangarbeid werden gedompeld, te veel herinnerd worden aan deze zeer onterende periode die bijkans 400 jaren heeft geduurd;

dat dit soort racistische en discriminerende bejegeningen niet bevorderlijk zijn voor de cohesie in de multiculturele Nederlandse samenleving waarin racisme en discriminatie nog altijd bij de wet verboden zijn.

Zij spreekt de hoop en het vertrouwen uit dat uw bedrijf het voorstel tot naamsverandering van ‘de negerzoen’ serieus zult nemen en waar nodig uw verantwoordelijkheid neemt om  mee te werken aan het proces van excuses en totale eerherstel aan de mensen die eeuwenlang geestelijk en lichamelijk mishandeld zijn vanwege de term ‘neger’.

Moge de vele Afrikaanse Nederlanders, die liefhebbers zijn van uw product in de toekomst traumavrij  van hun ……….zoen  en …………….kop genieten!

Veel wijsheid en geluk toegewenst en laat zien dat Nederland en in het bijzonder uw bedrijf niet meer achterloopt in het proces van dekolonisatie in de wereld!

Met vriendelijke groet,  

dhr. R. Groenberg (alias Kaikusi), voorzitter stichting Eer en Herstel mede namens de overige organisaties
VanDale: ne·ger (de ~ (m.), ~s): persoon behorend tot één van de zwarte rassen uit Afrika => nikker, roetmop

Het gaat toch om wat het nu nog betekend, wat het in de context van dit gebakje betekend? Mag je de huidskleur van iemand helemaal niet meer benoemen? Hoe zou je dat dan wel moeten doen? Een niet-blanke?, dan vind ik neger nog het beste..

"velen ervaren de term als kwetsend", is dat zo? Of is dat natte vinger werk?

"eeuwenlang geestelijk en lichamelijk mishandeld zijn vanwege de term ‘neger’", vanwege de term neger??

Nu zwarte piet nog: aanklacht racistisch element in het Sinterklaasfeest binnen de Nederlandse multiculturele samenleving

Dit kon ik me ook nog wel herinneren: Moet 'neger' uit het woordenboek? Is diezelfde Groenberg.

Zullen we de geschiedenisboeken ook maar herschrijven?? Net doen alsof het nooit gebeurt is? Dat is lekker. Laten we iedereen blinddoeken enz...
kombelpeter

BELACHELIJK! En de blanke vla dan? De jodenkoeken? Het is traditie en ik vind dat ze zich aanstellen.
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!
GJ_

BELACHELIJK! En de blanke vla dan? De jodenkoeken? Het is traditie en ik vind dat ze zich aanstellen.

Ja maar om nou meteen joden in de koeken te verwerken, dat is best gemeen, traditie of niet.
Wouter_Masselink

Er heerst een redelijke concensus als ik alle posts zo door lees. Liever zie ik nu een diepgang in deze discussie ontstaan. De 'jodenkoek e.a.' opmerkingen hebben we nu ook wel gelezen.

Nu met een beetje meer diepgang aub.
"Meep meep meep." Beaker
Kjell

in antwerpen noemt da negerinnetette lol
Wie niet slim is moet sterk zijn.

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”