Mafkees
Artikelen: 0

Wat is het nut van een ochtenderectie?

Ik bedoel wie heeft er nou weer 's ochtends zin? Ik heb ook ergens gehoord dat je 's nachts gemiddeld zo'n 11 erecties hebt. Hebben we hier wellicht te maken met een soort geheime lichaamsfunctie?

Edit door Moderator: Je beeldspraak was ongewenst
zeveraar

Re: Wat is het nut van een ochtenderectie?

ik had eens gehoord, wanneer je smorgens opstaat zit je blaas vol en dat zou de seksspier, die er voor zorgt dat je erecties en orgasmes hebt, prikkelen. Waardoor je een erectie krijgt

wanneer je je blaas leegt zou die moeten over gaan
Nils Bohr - "Who isn't shocked by the kwantum meganics, hasn't understood it..."
noortje

heb je soms goede bronnen hiervoor, anders ga je niet ver komen vrees is.

Ik ben geen man, maar ik kan me niet echt voorstellen dan een gemiddelde man gemiddeld 11 erecties zonder fyische oorzaak in een gemiddelde nacht heeft.

een ochtenderectie is trouwens meestal het geval van een droom (dat hebben ze mij toch verteld ;) )

zeveraar: mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat een man niet kan urineren met een erectie, doordat spieren :shock: ervoor zorgen dat de gangen die uitmonden in de plasbuis geblokkeerd worden, zodat het sperma niet gemengd wordt met urine.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
Bio

Noortje:

Toch schijnt het echt zo te zijn, dat een man gemiddeld elf nachtelijke erecties heeft. Maar die hoeven natuurlijk niet allemaal heel lang te duren he...

Het klopt inderdaad dat een man met een (volledige) erectie niet kan urineren. Je zult als man ook nooit je plas hoeven 'ophouden' als je in die prettige toestand bent (ik zie nu trouwens een heel raar plaatje voor me van een rij wachtende mannen voor een toilet... laat maar...). Maar bij een ONvolledige situatie kan het wel.

Over de ochtenderectie: Ik moet het nog eens opzoeken thuis, hoe precies het systeem was, maar het werd ooit door een prof. urologie omschreven als een soort 'testsysteem' van het lichaam: doet alles het nog? Het heeft niks met dromen te maken in ieder geval; iedere gezonde man heeft iedere ochtend zijn opstartfase, zogezegd.

Ik zal de scriptieblokken eens uit het stof halen om het op te zoeken! (Misschien iets hormonaals, een ophoping gedurende de nacht van bepaalde stoffen of zo?)
noortje

als het natuurlijk een tijdsduur van bv enkele seconden heeft, dan heb ja al een heel ander verhaal :shock: .

en weer een fabel de wereld voor mij uit: dromen en ochtenderectie hebben niets met elkaar te maken.

maar om even verder te gaan over die ochtenderectie: als iedere man deze normaalgezien iedere ochtend moet hebben als checkup, waarom "zien" we dat dan meestal niet. Is het net als die nachtelijke erecties dat ze weer zeer snel verdwijnt?

hebben vrouwen dan ook zo'n testsysteem? of is het mannelijke testsysteem enkel bedoeld voor zijn seksuele mogelijkheden?
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
Bio

Waarom jij dat niet ziet? Ik weet niet, kijk morgenochtend nog maar eens, indien er eentje naast je ligt dan he :wink: En, hmm, hoe snel dat verdwijnt, tja, redelijk snel wel volgens mij...

Maar zoals ik al zei, ik weet niet precies hoe het zit, moet ik nog terugzoeken. Ik verwacht niet dat vrouwen dat ook hebben, omdat je natuurlijk niet het hele prostaat/urine/zaadleider-systeem hebt...
Syd

maar om even verder te gaan over die ochtenderectie: als iedere man deze normaalgezien iedere ochtend moet hebben als checkup, waarom "zien" we dat dan meestal niet. Is het net als die nachtelijke erecties dat ze weer zeer snel verdwijnt?
De gemiddelde man loopt daar niet zo mee te koop :wink:

"Kijk eens, wat ik hier heb, schat" op de vroege ochtend
Anonymous

dat is om hem goed te laten doorbloeden omdat in normalle toestand de bloedvaten heel nauw zijn. en als dat overdag zou gebeuren als je geen zin in sex hebt dan is een erectie nogal lastig. overdag komt ie dus bloed en voedingsstoffen tekort en dat moet ie 's nachts inhalen. een erectie wordt trouwens volgens mij helemaal niet veroorzaakt door een spier maar doordat de bloedvaten verder open gaan staan.
Bio

een erectie wordt trouwens volgens mij helemaal niet veroorzaakt door een spier maar doordat de bloedvaten verder open gaan staan.
Dat klopt. Maar het is dus niet zo dat het lichaam denkt "hmm, dit zal ik maar 's ochtends doen, want overdag op kantoor is dat zo lastig". Het zal wel iets hormonaals zijn, wat met je dag/nachtcurve van doen heeft of zo. Kan de bijbehorende dictaten zo gauw niet meer vinden namelijk...

Enne:
Syd schreef:De gemiddelde man loopt daar niet zo mee te koop  

"Kijk eens, wat ik hier heb, schat" op de vroege ochtend
Precies :wink:
Anonymous

Maar het is dus niet zo dat het lichaam denkt "hmm, dit zal ik maar 's ochtends doen, want overdag op kantoor is dat zo lastig

jawel! precies dat! alleen in de oertijd zeg maar was het gewoon lastig zo,n bungelend ding en dat zou de overleving kans dan weer benadelen denk ik al is het maar een beetje. en dus past het zich aan aan je ritme. als ik uit mn ritme ben langer blijf uitslapen voor een paar dagen en dan sta ik vroeg op dan merk ik dat ik er meer last van heb omdat mn lichaan zeg maar nog verwacht dat ik nog aan het slapen ben. en idd je lichaam denkt niet echt en het is idd waarschijnlijk een hormonale kwestie maar wel om die reden.
Syd

jawel! precies dat! alleen in de oertijd zeg maar was het gewoon lastig zo,n bungelend ding en dat zou de overleving kans dan weer benadelen denk ik al is het maar een beetje.

Dat weet ik niet, misschien bevorderde het de voortplanting juist enorm :shock:
Bio

en idd je lichaam denkt niet echt en het is idd waarschijnlijk een hormonale kwestie maar wel om die reden.
Nou, ik denk dan vooral aan OF 1) de ophoping van hormonen of juist het gebrek eraan doordat het metabolisme en dus alle pathways anders verlopen als je slaapt, OF 2) iets met clock-genes.

Onderzoeksideetje: erectiestoornissen bij zakenmannen die veel intercontinentaal vliegen? :shock:
Dino

Tijdens de rem slaap krijg je erecties, dus als je tijdens deze cyclus wakker wordt heb je een odol.

Wat mij ook opviel uit eigen ervaring is dat de kans dat ik ochtend erecties kreeg hoger was naarmate ik minder geslapen had. Mogelijk ook REM?

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."
Knownothing

Kan je het in dat geval zien als iets dat geen nut uit zichzelf kent, maar dat eerder een bijwerking is van iets anders?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)
Anonymous

Allé gelukkig dat er ook af en toe een blokkende student sexuologie naar dit forum komt!

Ik kom net te leren de ochtenderectie idd veroorzaakt wordt door het wakkerworden in de REM-slaap.

De REM slaap (of rapid-eye-movement-slaap) is de fase van de slaap waarin je droomt (dus ook droopslaap genoemd)!

Je lichaam is opeens terug wat actiever. De ogen bewegen snel heen en weer onder de oogleden, de ademhaling en de hartslag zijn sneller en onregelmatiger.

Het is door de snellere hartslag dat het bloed door heel het lichaam stroomt/ruist. En omdat de erectie wordt veroorzaakt door de zwellichaampjes in de penis, die bloed absorberen. En NIET door een SPIER, krijgt de man een erectie tijdens de REM-slaap.

Als ge onder de lakens kijkt, nada ge wakker zijt geworden uit een REM-slaap, hebt ge dus PRIJS!!

Niet veel aan te doen, behalve proberen nog wat in te dommelen, zodat je terug in een rustige fase van slapen terechtkomt en dan gaat alles vanzelf over!

Terug naar “Geneeskunde”