Hoi mensen ik heb een vraag!
Kan iemand mij vertellen hoeveel weerstand een LED van 2 volt heeft? Of is dat verschillend?
Alvast bedankt,
Pierre
Moderator: physicalattraction
Hieruit volgt dus dat de weerstand afhangt van het aansluitvoltage en de stroom die de LED meg hebben, eigenlijk moet je ook rekening houden met de spanningsval over de LED, maar dat is in de meeste gevallen te verwaarlozen, tenzij de aansluitspanning laag is en de spanningsvan hoog. Bijvoorbeeld bij een LED met een spanningsval van 2 volt op 2 penlights = 3 volt, dan moet je echt wel die 2 volt aftrekken van de aansluitspanning. Op één batterij van 1.5 volt zou deze LED dus helemaal niets doen.Rvoorschakel = (Ubron - UspanningsvalLED) / Imax
Ja ik heb op de polariteit gelet (heb zelfs voor de zekerheid beide geprobeerd). Een gewone simpele 1,5V batterij zoals die voor de meeste toepassingen gebruikt worden.chablis schreef:Heb je op de polariteit geLED?
Als je hem goed hebt aangesloten en hij doet het niet, zijn er een paar oorzaken mogelijk:
de LED heeft een grotere spanningsvan dan 1.5v en gaat dus niet in geleiding.
De LED heeft een (veel) lagere spanningsval en is doorgebrand. (vind een weerstand van 10 ohm erg klein)
Wat dacht je aan wat voor batterij te testen met die LED?
klazon schreef:Als je een LED aansluit op een batterij van 1,5V dan zal hij het niet doen.
De spanning is gewoon te laag.
Waarom denk je dat? Als de spanning te laag is dan zal vastsolderen niet helpen.. Wss als ik de led vastsoldeer en dan in de batterij-tester test zal die het wel doen (hoop ik alvast).
Waarom denk je dat? Als de spanning te laag is dan zal vastsolderen niet helpen.Anonymous schreef:. Wss als ik de led vastsoldeer en dan in de batterij-tester test zal die het wel doen (hoop ik alvast).
Ik probeer me voor te stellen hoe die batterijtester werkt. Brandde de oorspronkelijke LED echt alleen maar op de spanning van een 1,5V batterij? Zou kunnen, er bestaan LEDs met een lagere drempelspanning, maar daar is moeilijk aan te komen.
klazon schreef:Waarom denk je dat? Als de spanning te laag is dan zal vastsolderen niet helpen.Anonymous schreef:. Wss als ik de led vastsoldeer en dan in de batterij-tester test zal die het wel doen (hoop ik alvast).
Ik probeer me voor te stellen hoe die batterijtester werkt. Brandde de oorspronkelijke LED echt alleen maar op de spanning van een 1,5V batterij? Zou kunnen, er bestaan LEDs met een lagere drempelspanning, maar daar is moeilijk aan te komen.
Ja, gemaakt voor een 1,5 V batterij, en doorgebrand door testen van een 6V batterij.
Nu begrijp ik ook niet goed hoe die batterijtester werkt want die spanning van 1,5 V bij het testen kan niet 'opgehoogd' worden ofzo, de led van de tester moet het met 1,5 V stellen.
Wacht ff, ik denk het te begrijpen.Bij de te hoge spanning van 6V heb ik de led van de tester echt zien 'flashen' doorbranden, daarom heb ik ook het vermoeden dat een te sterke stroom ook de reden niet is want ik neem niets waar, geen flash, geen doorbranding.