Als je aan het pH-neutraal maken van een oplossing refereert: water heeft altijd pH7, dus als je maar genoeg water toevoegt, zal de pH, hoe hoog/laag ook, van een willekeurige waterige oplossing uiteindelijk ook 7 worden. Buffers zijn daar echter gebruikelijker voor, water heeft maar een zeer beperkt bufferend vermogen.
Dalton, weet je dat zeker? Volgens mij is het groteske onzin.
hmm denk het niet, ik weet wel dat je bij titraties op school ook altijd kon "smokkelen" door te blazen in je oplossing zodat de CO2 uit je adem wordt opgelost en zo je indicator terug ( of op ) deed lopen..
Dat is de genoemde reactie andersom, kennelijk is het een evenwicht waarbij er een klein beetje H2CO3 in het water opgelost is, en de overgrote hoeveelheid H2O en CO2 is. Hoewel ik het idee heb dat de [CO2] in dat lab dan wel wat hoog moet zijn?
Wat Dalton zegt klopt hoor, het natuurlijke CO2-gehalte in water met KH 0 (geen buffer) zorgt voor een PH van ongeveer 5,5. Handig om weten of het regenwater dat je opvangt 'zure regen' is (dit is maar een indicatie natuurlijk).
vergeet verder niet dat die pH schaal door de aard van het beestje logaritmisch is. Voor een pH van 5,5 heb je echt niet zo idioot veel H3O+ nodig.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip... http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
gaat het hier niet over de alkaliteit van water? dit is het vermogen van water om zuren te neutraliseren door de aanwezigheid van carbonaten of waterstofcarbonaten;