Zoals bijv. de 1.4 miljoen mensen die op de dode W.S.P. Fortuyn hebben gestemd, de mensen die om oneiglijke redenen tegen de Europese grondwet hebben gestemd ("het zijn allemaal zakkenvullers in Den Haag"!), mensen die zich lomp en asociaal gedragen, mensen die denken dat het leven enige zin heeft, mensen die slechts leven voor het weekend, anti-intellectuelen, mensen die in de zomervakantie drie weken met hun bierbuik aan de Costa del Sol liggen en op het werk vertellen dat ze een fantastische tijd hebben gehad, mensen doktersromannetjes goede boeken vinden, mensen met een biostabil-ketting etc etc etc.
Dit vind ik dus veel te ver gaan, juist omdat het woord zo'n gallige bijsmaak heeft, en omdat een intellectueel best kan geloven in de biostabil, of kan genieten van een vakantie in Spanje op het strand, zonder ook maar enig oog voor de omringende cultuur te hebben. Maar goed, als we dan zover zijn gekomen om mensen in dit hokje te plaatsen, laten we zeggen die 80% van de bevolking ofzo (ik heb er geen idee van), waarom wordt die grondwet dan weer aangehaald om het plebs kiesrecht te geven. Dit klinkt een beetje als een cirkelredenering.
Bovendien is dit erg inconsequent, omdat het per definitie zo is dat het plebs niet voor het kiesrecht heeft gestreden, en feitelijk ook geen belang heeft bij die rechten. Per definitie dus. Persoonlijk geloof ik er niet zo in, juist omdat ik vind dat de asocialen en anti-intellectuelen (vormen zij het plebs?) op gelijkwaardige voet moeten worden behandeld met diegenen die niet tot het plebs behoren. Niet alleen omdat het de meerderheid van de bevolking is of omdat ieder uiteindelijk toch als onwetende is geboren en zich vanaf dat punt heeft moeten opwerken tot een eventueel niet-plebs mens, maar ook om de simpele reden dat ik niet geloof in dat beeld van de nietswetende bierzuiper, die zich nergens wat van aantrekt.
Uiteindelijk lijkt het er op neer te komen dat mensen uit puur eigenbelang hun werk doen (waarom anders het gezeur van de belastingbetaler? waarom anders überhaupt het bestaan van geld ter compensatie van verrichte diensten of geleverde goederen? waarom anders zoveel onopgeloste sociaal-maatschappelijke problemen?), en dat slechts die kleine groep die ik niet de bovenlaag durf te noemen zich heeft losgemaakt van dat egoïsme. Dat is misschien gewoon hoe mensen in elkaar zitten; dat men over het algemeen bewust bezig is met het vergroten van de eigen overlevingskansen. Het is daarom denk ik dat we het bepaalde groepen mensen niet kwalijk moeten nemen dat zij zogezegd 'verkeerd' (niet geheel geïnformeerd) op een politicus stemmen, omdat die een belofte deed op televisie. Het is menselijk. En dat nu een klein groepje die menselijke eigenschappen via rationele overwegingen kon overstijgen, wil nog niet zeggen dat zij het recht hebben om te regeren, of te zeggen dat het overige volk iets lagers, plebs, is.
En daarmee geef ik je volgens mij toch gelijk.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.