Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

Zwarte gat dubbelster

Je ziet wel eens animaties van een dubbelster, waarin een van de sterren een zwart gat is geworden. Het gat slokt vervolgens de andere ster langzaam op door zijn schil "op te eten". Ik vind dit merkwaardig omdat ik aanneem dat de gravitatie rond het zwarte gat niet groter kan zijn dan die van de oorspronkelijke ster (die het gat was voor opbranden). De massa is immers niet groter geworden, alleen meer geconcentreerd. De oorspronkelijke ster slokte zijn buurman niet op. Hoe kan het dan dat dat zwarte gat dat nu wel doet?

bijv

http://www.esa.int/export/SPECIALS/Integra...BEWPV16D_1.html
zeveraar

Re: Zwarte gat dubbelster

Het heeft niet allemaal met zwaartekracht te maken he, een zwart gat is een scheur in ruimte tijd en slokt alles op.

En de massa is misschien evengroot maar het volume is enorm klein.

Of de oorspronkelijke ster was misschien veel groter dan die hij opeet
Nils Bohr - "Who isn't shocked by the kwantum meganics, hasn't understood it..."
noortje

er zijn dubbelstersystemen (kan even niet op hun naam komen) waarbij 1 ster de andere zijn materie opslokt...
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
Anonymous

Het lijkt me dat als de massa even groot is dat de gravitatie er omheen ook even groot is. En het massa middelpunt is op dezelfde plaats gebleven na het in storten van de ster.

Als de oorspronkelijke ster ook groot was, dan had deze de andere ster toch al "opgegeten" voor dat deze een zwart gat werd.

Ik begrijp niet precies wat de scheur in tijd ruimte er mee te maken heeft.
JV

ik heb het antwoord gevonden. Als in een dubbelster systeem een van de sterren supernova gaat en een zwart gat wordt, dan is er niets aan de hand. Het zwarte gat en de andere ster kunnen nog miljoenen jaren om elkaar heen draaien. De gravitatie van het zwarte gat is niet groter dan de oorspronkelijke ster.

MAAR na verloop van tijd kan de tweede ster ook aan zijn eind komen. Als deze tweede ster een rode reus wordt, dan wordt hij enorm veel groter. (Als onze zon een "red gaint" wordt, dan wordt zijn diameter zo groot als de baan van de aarde om de zon.) Het kan dan dus zo zijn dat de buitenste schil van deze rooie voorbij het massamiddelpunt (Roche lobe) van het zwarte gat en de rode reus komt. Het gevolg is dat materie naar het zwarte gat toe gaat. Het komt dus doordat de tweede is veranderd en niet het zwarte gat zelf.

In de link zag je ook dat de ster nogal rood is getekend, logisch dus.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”