richel_richel
Artikelen: 0

Kleuren van een nevel

Ik heb me de laatste tijd een beetje verdiept in verschillende objecten in de ruimte en zo kwam ik na een tijdje op wikipedia uit en die zeiden het volgende over nevels:

Reflectienevels worden gekenmerkt door een blauwe uitstraling, overigens te gering om met het oog waar te nemen. Wanneer een heldere nevel in de buurt van een zeer hete ster staat, kan het voorkomen dat de gasatomen in de nevel geioniseerd worden door de ultraviolette straling van de ster. De gaswolk gaat hierdoor zelf licht uitstralen en wordt dan een emissienevel genoemd. Deze zijn herkenbaar aan de warm rode kleur, evenmin met het oog waarneembaar.

Verder weet ik ook hoe donkere nevels ontstaan maar voor zover ik heb kunnen ontdekken zou een nevel blauw, rood, combinatie van die twee of donker moeten zijn.

Dit is mijn bron en hier stond ook nog een foto van een nevel:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nevels_en_gaswolken

Deze foto laat veel groen zien en nevels als M16 en M1 hebben ook veel groen en oranje.

Ik begrijp dat de kleuren versterkt zijn maar ik geloof niet dat dit valse kleuren zijn. Dus mijn vraag, hoe ontstaan de andere kleuren?
Vanaf hier is alles wat het lijkt.
Assassinator
Artikelen: 0

Re: Kleuren van een nevel

misschien op de zelfde manier als op aarde, reflectie en absorptie van licht.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Terug naar “Sterrenkijken”