momenteel ben ik bezig met de voorbereiding van mijn CE Filosofie. Het onderwerp is dit jaar (evenals vorig jaar) deugdethiek. We bestuderen dit aan de hand van het boek 'Deugdelijk Leven' van Paul van Tongeren. Nu heb ik naar aanleiding hiervan een vraag.
Eén van de gevaren voor normatieve disciplines is het pluralisme en het daaruit voortkomende relativisme, subjectivisme en wat dies meer zij. Van Tongeren stelt
in zijn werk dat deugdethiek zich op een bepaalde manier teweer kan stellen tegen pluralisme: hij noemt dit het 'radicaliseren van het pluralisme'. Ik begrijp echter niet goed wat hij hiermee bedoelt en dus begrijp ik niet hoe dit 'radicaliseren' van nut kan zijn bij het afweren van pluralisme.
Onderstaande samenvatting geeft goed weer welke informatie Van Tongeren over dit onderwerp geeft:
Is er iemand die mij hiermee verder kan helpen?§2 Pluralisme en relativisme
Het pluralisme is een kenmerk van onze tijd. Het pluralisme houdt in: de overtuiging dat er onreduceerbaar vele en verschillende morele opvattingen bestaan. In onze tijd beseffen we meer dan ooit dat morele opvattingen historisch, cultureel, zelfs subcultureel bepaald zijn. Dit pluralisme ervaren we in de eerste plaats als bevrijdend: we zitten niet meer vast aan een bepaalde moraal, maar we kunnen zelf kiezen. De keerzijde van die vrijheid is dat je niet alleen kunt, maar zelfs moet kiezen. Bovendien moeten er grenzen aan de keuzevrijheid worden gesteld: namelijk keuzes die de keuzevrijheid van anderen beperken moeten worden verboden.
De deugdethiek kan in deze situatie van pluralisme van dienst zijn, omdat ze kan helpen bij het maken van keuzes. De deugdethiek doet dat ten eerste op een manier die je toestaat dicht bij jezelf te blijven, bij je eigen verlangens. Ten tweede biedt de deugdethiek concrete hulp door de grote rol van voorbeelden.
De deugdethiek biedt de mogelijkheid op bepaalde gevaren van het pluralisme af te weren, zoals het gevaar van relativisme (dat we door de veelheid van mogelijkheden en de keuzevrijheid zouden gaan denken dat het niet uitmaakt wat we doen), het gevaar van decisionisme (dat we gaan denken dat het goede door de keuze zelf bepaald wordt), het gevaar van subjectivisme (dat we morele kwaliteiten opvatten als subjectieve voorkeuren) of het gevaar van emotivisme (dat we morele oordelen gaan zien als uiting van iemands emoties die niets te maken hebben met datgene waarover geoordeeld wordt).
Hoe? De deugdethiek erkent dat morele oordelen steeds gebonden zijn aan een concrete historische en culturele context: de gemeenschap waarbinnen je leeft. De deugdethiek is daarom particularistisch en niet universalistisch. De deugdethiek ontkent het pluralisme niet, maar radicaliseert haar juist: als we in een bepaalde tijd en cultuur leven, moeten we die ook serieus nemen.
http://www.gooisescholenfederatie.nl/showp...8&item=6319
Bij voorbaat dank.
Pieter