Eindige elementen methoden voor materialen? Mag ik vragen wat dat precies is?
Eindige elementen methoden, ook wel FEM (finite element methods) worden zeer veel gebruikt op zeer uiteenlopende gebieden. In dit geval wordt het materiaal in een bepaald (eindig aantal) elementen opgedeeld. In een eenvoudig model, bijvoorbeeld in 2D, wordt een waarde in een element berekend en deze uitkomsten worden meegenomen voor de berekening in het volgende element. Echter om verschillende vormen (3D) uit te rekenen wordt het erg complex en vooral wiskundig verhaal. Maar met deze methoden kun je sterkte, warmte, stromings etc problemen oplossen. Als je bijv. een afbeelding of filmpje ziet waarin je met een kleurverloop iets ziet aangegeven (temp of sterkte) is dat vrijwel zeker berekend met eindige elementen methoden. Doordat de explosie zo snel optreedt ontstaan er lokaal in de buis zeer hoge drukken, door het model te verdelen een een groot aantal elementen kunnen deze lokale drukken gesimuleerd worden, iets wat via conventionele berekeningen onmogelijk is.
En geldt de beide vormen van drukstijgingen, dus zowel stationair als d.m.v. een explosieve belasting ook voor buizen die gemaakt zijn van andere materialen dan staal, zoals kunststof of karton?
Kunststof gedraagt zich vaak geheel anders als een metaal vanwege viscoelastische effecten. Over het algemeen heeft een metaal een elastisch gebied, bij nog hogere treksterkte begint het plastisch te vervormen en daarna breekt het. Bij kunststof hoeft dit niet zo te zijn, het ene kunststof is alleen elastisch (elastiek) en de ander vrijwel niet. Ook is de treksterkte van kunststof vaak afhankelijk van de reksnelheid.
Ik denk ook dat de temperatuursteiging zeker niet te verwaarlozen is. Vanaf bij 200 graden celsius begint bij staal de vloeispanning af te nemen (spanning waarbij waarneembare vervorming optreed=0.2% rekgrens). Vanaf 600 graden lopen deze verschillen zelfs flink op.
Ik denk dat een explosie ten opzichte van de buis als een adiabatisch proces is te benaderen wat temperatuursuitwisseling betreft.
. Ik heb namelijk een keer ergens (ik weet niet precies waar ik dat gelezen heb) gelezen dat bij een explosie een veiligheidsfactor geldt van 2 tot 3, omdat een stalen buis (of kunstof) niet representatief zou zijn voor snelle drukstijgingen (zo had ik dat letterlijk gelezen. En er stond bij dat je voor gemak kon uitgaan van normale belasting x factor. Dus in het bovenstaande antwoord van 1733bar zou je dan uitkomen op 1733 x 2 =3466bar tot 1733 x 3=5199bar.
Je hebt twee soorten benaderingen: of je lost iets via natuurkundige wetten op of je baseerd je formule op gegevens verkregen uit experimenten (empirsche bepaling). Wat jij hier geeft is een emperische bepaling. Wordt wel vaker gegeven als berekeningen zeer complex of onbetrouwbaar zijn. Maar het is dus geen wetmatigheid ofzo.
Wat voor temperaturen worden er bij soortgelijke explosies opgewekt, ook dat zal wel heel hoog zijn en in welk tijdsbestek worden zulke hoge drukken bereikt? Ik weet dat de drukstijging heel snel verloopt, dat de druk van bijv. 0bar in bijna, juist dat bijna geen tijd stijgt naar bijv. 5000bar. Maar in hoeveel milli of micro seconden moet je dan denken?
'
Alles hangt van het soort springstof af. Maar als je bijv. TNT gebruikt en een normaal buis denk ik in de orde van 10 microseconden. Drukopbouw is natuurlijk afhankelijk van het soort srpingstof en vooral hoe sterk de buis is, voor temperatuur uiteraard hetzelfde verhaal.
bij detonaties bijv. zijn drukken van 400kbar niet uitzonderlijk
Denk dat dat een drukgeweest in een schokbuis (bijv 1200 bar). Ze hebben dan aan een kant van de lange buis een gas met hoge druk en aan de andere kant normale druk, gescheiden door een schiedingsplaat. Door een kleine actievering barst de scheidingsplaat en komt er een supersone schokgolf die zeer hoge druk en temperatuur heeft, echter vind ik 400kbar wel erg veel, 40kbar lijkt mij realistischer.