Nee het vervelendste vindt ik het 2D denken van filmmakers. Als een schip een ander schip benadert lijken het net 2 zeeschepen die dobberen in een zee van sterren. Nooit komen ze elkaar tegen met het ene schip een kwart uit het lood. (alleen als ze zwaar gehavend zijn).
Tsja, ergens vind ik het ook wel logisch. Wanneer ik in zo'n ruimteschip zou vliegen, en er zou iemand op me af komen (die je natuurlijk al lang van tevoren op je radar ziet), zou ik ook met m'n voorkant naar het andere schip toedraaien.
Verder zou ik het ook een begrijpelijke keuze van de programmamakers vinden om dit bewust te doen. Aan de ene kant heb je mensen zoals wij, die zich afvragen waarom ontmoetingen altijd frontaal zijn, aan de andere kant heb je mensen die daar niet over nadenken en die gewoon het programma willen zien. Zij zouden het wellicht verwarrend vinden als schepen elkaar steeds anders benaderden. Wanneer je het frontaal houdt is het makkelijker voor te stellen. Misschien niet helemaal realistisch, maar wel begrijpelijk.
Maar de vraag blijft hoe men een 3D ruimte het best in beeld kan brengen met een camera.
Tsja, met een conventionele camera niet. De enige manier om daarin als kijker 3D te onderscheiden is de perspectivische vertekening die een indicatie voor afstand geeft. Met andere woorden: hoe verder, hoe kleiner. De kijker moet dus eerst een idee krijgen van hoe groot de schepen zijn ten opzichte van elkaar, pas daarna is gevoel voor diepte te creeeren. Iets wat je daarom regelmatig tegenkomt is dat schepen qua formaat erg op elkaar lijken. Bij 2 objecten van (ongeveer) gelijk formaat is immers veel eenvoudiger te zien welke er verder weg is.
Wanneer we meer naar Virtual Reality zullen gaan zijn echte 3D beelden mogelijk. Dit vraagt echter om onafhankelijke waarnemingen door het linker en rechter oog. Mogelijkheden zijn:
- kleurenbrilletjes
meestal enkel bruikbaar bij een een zwart-wit beeld
- gepolariseerde brillen
links bijv. verticaal, rechts horizontaal
- LCD brillen
zijn qua frequentie op de beeldbron zijn afgestemd, waardoor beelden steeds om en om bij het linker en rechter oog komen
- 2 bronnen
De typische VR bril, met 2 kleine monitoren
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic