Je kunt zo'n kit zonder problemen kopen, maar waar haal je de vloeibare stikstof vandaan? En ben voorzichtig ermee, als je het over je handen giet mag je naar beverwijk.
idd.. wees alsjeblieft voorzichtig met vloeibare stikstof! Niet alleen omdat het zo koud is, maar ook mbt zuurstofconcentratie enzo. Er kan weinig verkeerd gaan als je weet waar je mee bezig bent, maar ik brand me ook nog wel eens eraan, terwijl ik er al jaren mee speel (uhm.. "werk" bedoel ik
)
Als je het over je handen giet hoef je gelukkig nog niet direct naar Beverwijk, maar wel als je het verkeerd doet. Beetje zelfde verhaal als vuurlopen of je hand door een vlam halen, als je weet hoe het moet, kan er weinig verkeerd gaan, maar als je het verkeerd doet heb je een flink probleem.
Een idee van de verwoestende kracht van vloeibare stikstof kun je hier krijgen:
http://www.arago.utwente.nl/focusonline/ar...ikel.php?id=339
(proefje wat ik laatst gedaan heb; mars/snickers/enz. in stikstof bevriezen en kapot laten vallen)
En wat betreft de zwevende magneet:
Zoals eerder genoemd; wanneer je een perfecte geleider hebt, dus met een weerstand van nul Ohm, kan er geen magneetveld in deze supergeleider zijn. Elke stroom die erin loopt wordt beperkt tot een oppervlaktestroom, dus is ook niet ín de supergeleider te vinden.
Supergeleiding vindt plaats onder een bepaalde temperatuur, genaamd "de kritische temperatuur" of Tc (van Critical Temperature)
Echter hangt het niet alleen af van de Tc of de supergeleider supergeleidend wordt, maar er zijn nog twee factoren; Bc en Ic, het kritische magneetveld en de kritische stroom.
Als het magneetveld te groot wordt, zal de supergeleider niet meer supergeleidend zijn.
Als de stroom te groot wordt, zelfde verhaal.
Nu breng je een magneet aan boven een supergeleider. Dit moet een sterke magneet zijn, anders werkt het niet. Deze magneet heeft echter zo'n hoge sterkte dat de Bc bereikt wordt. De supergeleider is dus niet meer supergeleidend. Tenminste... niet overal. Er komen kleine "gaatjes" in de supergeleider waar deze niet meer supergeleidend is, een soort van buisjes door het materiaal heen. Hier kunnen de magneetveldlijnen dus makkelijk in, aangezien daar geen supergeleiding meer is. (let wel; het zijn geen gaten waar je doorheen kan kijken, maar waar het magneetveld doorheen kan)
Wat je nu dus hebt is een supergeleider, afgekoeld, met kleine stukjes die níet supergeleidend zijn (en dus magneetvelden doorlaten) en een groot stuk dat wél supergeleidend is (en dus magneetvelden afstoot).
De magneet hangt nu als het ware in een soort van hangmatje van z'n eigen magneetveldlijnen.
Dit is ook de reden dat 'ie niet opzij wil, en dus ook de reden dat je de supergeleider mee kan optillen.
'k hoop dat het een beetje duidelijker is geworden zo
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero
Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger
Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.