Hallo mensen,
Ik ben iemand die een beetje kennis heeft van natuurkunde en scheikunde en mijn vraag is :
Wat is een foton?
Wat zijn de eigenschappen van een foton?
Heeft een foton een massa ?
Hopelijk kunnen jullie me helpen.
Moderator: physicalattraction
Voor zover bekend heeft een foton geen massa. Het onjuist dat alleen deeltjes met massa worden afgebogen door een gravitatieveld.tjampie schreef:ik zal je proberen een deel te helpen
licht heeft een massa maar die is ontzettend klein, einstein beweest met relativiteitstheorie dat licht word afgebogen door zwaartekracht, en zwaartekracht werk enkel op voorwerpen met een massa, ja dus fotonen heb een massa, maar die is onzettende klein.
hopelijk zitten er geen fouten in, anders mag je ze verbeteren
Wat is een foton?
Wat zijn de eigenschappen van een foton?
Heeft een foton een massa ?
Klok horen luiden, maar klepel gemist?aangezien een foton beweegt met de lichtsnelheid heeft het wel massa. Hoe zou er anders ooit een zwart gat kunnen ontstaan?
Dat kun je zo wel omschrijven, maar daarmee omschrijf je niet wat er nu daadwerkelijk gebeurt. Waarom wordt de ontsnappingssnelheid groter dan de lichtsnelheid?Een foton heeft geen massa. Een zwart gat ontstaat omdat (populair gezegd) lokaal de zwaartekrachtsaantrekking in de ruimte dusdanig groot wordt dat de ontsnappingssnelheid groter wordt dan de lichtsnelheid.Tool schreef:aangezien een foton beweegt met de lichtsnelheid heeft het wel massa. Hoe zou er anders ooit een zwart gat kunnen ontstaan?
Massa is energie in een bepaalde toestand, lijkt me wel van belang.Maar op een gegeven moment kom je er volgens mij gewoon op uit dat massa niets meer is dan energie. Volgens mij zouden we de term massa beter kunnen schrappen om onduidelijkheden te voorkomen.
Volgens mij zouden we de term massa beter kunnen schrappen om onduidelijkheden te voorkomen.