Ik heb eens gehoord over de theorie dat alles door alles heen zakt. Dus als je bijv een glas heeeeeel lang op een tafel laat staan, deze er dan vanzelf doorheen zakt. Is dit waar? En hoe werkt het dan precies? Leek me dat ik daar hier wel voor aan het juiste adres was. Alvast bedankt!
volgens mij heeft praktisch alles een bepaalde viscositeit, deze "waarde" geeft aan hoe stroperig iets is. Zo heeft glas een hogere viscositeit als water, als dit klopt wat ik hier vertel dan kan je hier wel mee verder beredeneren hoe dit in principe zou kunnen
Dat is niet waar, als een stof dik genoeg is zal er geen diffusie plaats vinden. Neem een voorbeeld van coper en glas, deze hebben beide een verschillende afstand tussen hun atomen, voor diffusie (het mixen van stoffen) moeten deze afstanden gelijk zijn. Als de twee oppervlakte perfect glas zijn zal er geen diffusie plaats vinden omdat de energie die daar voor nodig is niet te overbruggen is.
Stel dat de kans voor een koper atoom enorm klein is om de barriere te overbruggen van zijn eigen kristal structuur naar die van glas bijvoorbeeld.
De kans dat de koper atoom weer terug schiet naar zijn eigen kristal structuur is erg klein, maar minder klein als de kans hierboven beschreven, en zou dus de stof gewoon op zijn plaats blijven
Het schijnt echter wel zo te zijn (zie fasendiagram) dat glas eigenlijk in deze toestand (kamertemperatuur en huidige omgevingsdruk) vloeibaar is, echter is dit proces verschrikkelijk langzaam!