De vorige keer vroeg ik hoe je kunt uitrekenen hoeveel druk er nodig is om een stalen buis met een bepaalde dikte, van een bepaald soort staal, kapot te laten barsten (zie hoe bereken je de druksterkte van een stalen buis?)
Nu vraag ik mij af is er ook een formule waar je mee kan uitrekenen hoeveel energie er voor nodig is in joules?
Stel je heb hetzelfde buisje als de vorige keer trouwens, een stalen buisje gemaakt van staal52, met een treksterkte van 520N/mm2, de wand is 6mm dik, de binnendiameter is 18mm (totale dikte 30mm) en de lengte is 1,00m. Deze buis is aan de onderkant dicht, en boven is ie open, ik vul hem met water tot aan de rand, en vervolgens zet ik hem aan de compressor, die pompt er dan zoveel druk in dat de buis barst, goed de druk die daarvoor nodig was (zie vraag: hoe bereken je de druksterkte van een stalen buis?) 1733bar.
Maar nu is mijn vraag is er ook een formule waar je mee kan uitrekenen hoeveel energie dat in joules is? Dus hoeveel energie in joules moet de compressor leveren om de buis te laten scheuren?