Domian
Artikelen: 0

aardschakelaar

Hallo ,

Ik ben een nieuw lid, en heb meteen een vraag. Ik hoop iemand kan mij helpen.

Ik ben terug van vakantie , en nu heb ik problemen met mijn stroom. De AARDSCHAKELAAR springt naar 5 min uit. Als ik hem weer inschakel duurt het +/- 5 min en dan springt de schakelaar weer op 0. Ik kan begrijpen dat er ergens en kortsluiting is , maar waarom eerst naar 5 min ?? Dat begrijp ik niet. Heeft er iemand misschien en logische verklaring voor. Alvast bedankt

groeten domian
klazon
Pluimdrager

Re: aardschakelaar

Is het een zuivere aardlekschakelaar, of is hij gecombineerd met een automaat (z.g. Alamat) ?
Bert F

een aardlekschakelaar (zuiver dus) springt altijd onmiddellijk uit als de lekstroom groot genoeg is.

Een termische springt uit na het opwarmen van een bimetaal niet dat daar zo'n eentje zal staan maar dat is wel echt karakteristiek aan zo'n een schakelaar.
Domian

Sorry , maar ik heb geen verstand van stroom. Wat is en Alamat ??

Zou er bij mij en z.g. thermische schakelaar in kunnen zitten ? Het huis is van B.J 1980.
Bert F

ik zou het vreemd vinden moest men de hele installatie thermisch beveiligen.

Maar ja wie weet, denk het toch maar van niet vroeger (zeker) niet en nu nog altijd niet eigenlijk.

kijk eens hier http://www.holec.com/pdfNL/Ls/AlamatNE.pdf...ch=%22alamat%22 verder ken ik persoonelijk ook geen alamat.

weet je wat je eventueel kunt proberen is eens alles afschakelen en dan terug de stroom opzetten springt hij dan nog af?

zo ja is er mss iets mis met je aardlek schakelaar.

zo nee probeer nu stapsgewijs alle apparten terug op te zetten en kijk bij wat hij uit valt. dan is er mss iets mis met één van die apparaten.

Eigenlijk is zo'n aardlekschakelaar onverslijtbaar.

Terug naar “Elektrotechniek”