Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
rvazv
Artikelen: 0

Zwemmen

Ik heb 2 vragen:

Is onderwaterzwemmen (in stroomlijnende positie met vlinderbeenslagen) sneller dan aan het wateroppervlakte (gewoon zwemmen)?

Men zegt namelijk dat je onderwater minder golfweerstand hebt, maar je kan de frontale weerstand toch niet verwaarlozen?

Vraag 2:

Men zegt dat je meer kracht kan zetten met gestrekte armen, waardoor je meer snelheid kan krijgen dan wanneer je een hoek van 90 graden maakt met je armen.

Maar als je gestrekte armen hebt, dan heb je bijna altijd je armen in de verkeerde positie van stuwing staan.

Wat is nou eigenlijk beter?

En is het zo dat je de gehele wateroppervlakte van wat je binnen je armen hebt ook naar achter duwt?

Vriendelijke groeten robin,

Als het nog niet duidelijk is dan hoor ik het wel.
K. Jansen
Artikelen: 0

Re: Zwemmen

Vraag 1:

Zwemweerstand

Waarom gaat onder water zwemmen sneller dan zwemmen op het grensvlak van water en lucht?

Aan het wateroppervlak heb je meer weerstand. Dat wordt veroorzaakt door de golven die je veroorzaakt. De energie van die golven worden uiteindelijk door de zwemmer opgebracht. Hoe verder je onder het wateroppervlak zwemt, des te minder golven worden gemaakt en des te minder golfweerstand je ondervindt.

Ook als je aan de oppervlakte zwemt, is de weerstand afhankelijk van de diepte. Naarmate het water dieper is, worden er namelijk minder golven opgewekt. Dus als je een wereldrecord wilt zwemmen, ga dan aan de diepste kant van het bad zwemmen (en zwem zo lang mogelijk onder water).

De golfweerstand heeft ook effect op bijvoorbeeld onderzeeboten. Die kunnen onder water tot wel twee keer zo hard als boven water.

bron: http://www.intermediair.nl/Weekblad/kvrage...mweerstand.html

Vraag 2:
Men zegt dat je meer kracht kan zetten met gestrekte armen, waardoor je meer snelheid kan krijgen dan wanneer je een hoek van 90 graden maakt met je armen.

Maar als je gestrekte armen hebt, dan heb je bijna altijd je armen in de verkeerde positie van stuwing staan.

Wat is nou eigenlijk beter?
Ik denk dat je sneller zwemt als je armen gestrekt zijn. Dit omdat je dan meer water verplaatst per armslag.

Terug naar “Natuurkunde”