Het downloaden en uploaden van muziek is toch exact hetzelfde als het samenstellen van je eigen cassettebandjes. Nogal hypocries; al die mensen van de platenmaatschappijen en die juristen die grof geld verdienen met die rechtzaken hebben zelf in de jaren 80 massaal cassettebandjes gecopiëerd.
Volgens mij mag je in Nederland wel een kopie maken van gelisenceerd materiaal voor eigen gebruik, dus als back-up.
Bart
Dat mag, omdat je op elke lege DVD (40 cent) en CD (15 cent) thuiskopierecht betaald.
Gert
Dus je moet extra betalen voor het recht om je eigendom te beschermen? Dit vind ik wel vreemd. Je hoeft toch ook niet te betalen voor het recht om je fiets op slot te zetten?
Purpere Wolf heeft gelijk. Je mag zoiezo altijd een eigen backup maken, de wet is hier duidelijk over. Je mag ook jouw digitale informatie uitlenen aan iemand of een beperkt aantal mensen tegelijk mee laten kijken/luisteren.
Downloaden is bij mijn weten niet illegaal, het uploaden wel. Dat is wat tot nu toe gezegd wordt door de beide kampen.
Ik sluit me aan bij Bart zijn visie. Je betaald voor elke lege DVD en CD copyright, zelfs als je die schijfjes gebruikt voor eigen werk. Dat neemt bij mij elk ethisch bezwaar weg als ik er naar hartelust muziek, video en games op zet.
Sta ik daarom feitelijk in mijn recht? Nee, net als dat die platenmaatschappijene niet in hun recht staan dat ze ons consequent geld aftroggelen wanneer we lege schijfjes kopen, alleen omdat we ze
mogelijk zouden kunnen gebruiken voor het copiëren van data waar copyright op zit.
Van beide kanten wordt het spel vuil gespeeld. Zolang de platenmaatschappijen en holleywood het dirty spelen moeten ze niet op mijn medewerking rekenen.
Voorbeeld van dirty spel van holleywood: als je DVD's in de states koopt dan kan je ze niet in jouw Europese DVDspeler afspelen, althans niet zonder truucjes. Dit is ook alleen maar zodat ze in Europa een hogere prijs kunnen vragen dan in de states en in de states weer een hogere prijs dan in Azië.
De games-industrie: meestal is het niet mogelijk om jouw spel te copiëren. Als het schijfje toevallig kapot gaat dan ben je de pineut. Ook kan je het spel vaak niet volledig installeren op de hard disk waardoor het spel trager loopt en je de hele tijd dat geratel van de CD-speler hoort.
Uit een langer verleden een voorbeeld: ik heb nog zo'n ouderwetse 8=bit nintendo gehad. Daar kon je ook de spellen die je in de states kocht niet in jouw Europese nintendo stoppen en andersom. Uiteraar werd er al snel een oplossing gevonden om dat te omzeilen.