hast66
Artikelen: 0

bankrekeningen in een huwelijk en sterfgeval

Hoi

we zijn 14j getrouwd en hebben een vraagje

Onze zichtrekening staat op naam van VROUW

onze spaarrekening staat op naam van MAN-VROUW

Kan dit problemen geven bij een sterfgeval?

Ik heb gehoord dat de rekeningen geblokkeerd worden na een sterfgeval? en dat men moet lenen om de begrafenis te kunnen betalen terwijl men toch genoeg geld heeft?

Moeten we rekening houden met successierechten?

Bedankt
tobo

Re: bankrekeningen in een huwelijk en sterfgeval

We hebben het er net eergisteren over gehad met een financieel adviseur. Bij een en-en rekening (dus: Marie en Jan Jansen) wordt de rekening geblokkeerd. bij een en/of rekening niet. Staat de rekening op naam van Marie en/of Jan Jansen, dan kan de ander er bij in geval een van de twee overlijdt. Verder hangt het er nog van af of jullie in gemeenschap van goederen getrouwd zijn, evt. eigen zaak etc maar dat zou ik met een deskundige van een bank bespreken. Het lijkt me dat je geen geld kunt halen van een rekening die op naam van je vrouw staat als je vrouw je niet (formeel) als gevolmachtigde aangewezen heeft.
Judith2

je hoeft bij overlijden van je echtgeno(o)t(e) geen rekening te houden met successierechten, dwz niet voor jouw helft. succes verder.
oktagon

Als jullie gezamenlijk vermogen meer is dan ongeveer een half millioen euros moet je over het overige successierechten gaan betalen bij overlijden van een partner!

Terug naar “Rechtswetenschappen”