Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

G-Krachten in het dagelijks leven

laatast zat ik mij te bedenken dat men bij ongeveer alle bewegingen G-Krachten komen kijken, toen bedacht ik mij dat dit een leuk onderwerp ik voor mijn profielwerkstuk.

Nu wil ik G-Krachten gaan bekijken in relatie tot het menslijk lichaam brengen..hoe reageerd het lichaam op een x aantal G?

Maar waarbij treden relevante meet bare G's op...

natuurlijk in tijdens een ritje in de achtbaan/ een autorit waarbij abrupt geremd wordt....

weten jullie nog leuke/interessante situaties waar ik onderzoek naar zou kunnen doen?
2997924585

Re: G-Krachten in het dagelijks leven

reageert schrijf je met een T;

voor de rest zou je liften kunnen onderzoeken, vooral de fancy hogesnelheidsliften in grotere gebouwen. Bij het remmen speelt de zwaartekracht overigens geen rol, maar de wet van traagheid e.d. Zwaartekracht speelt alleen bij verticale toepassingen een rol, dus denk maar aan traplopen, liften , voetbal die in de lucht geschopt wordt, natuurkunde is overal om je heen.

Succes!
king nero

Voor de rest zou je liften kunnen onderzoeken, vooral de fancy hogesnelheidsliften in grotere gebouwen.
F = (a+g) * m als je dalend remt, of F = (g-a) * m indien je opwaarts remt (met a de versnelling/vertraging van de lift)
Roel80

weten jullie nog leuke/interessante situaties waar ik onderzoek naar zou kunnen doen?

Geen leuke maar wel interessante situaties zijn de g-krachten die optreden bij auto-ongelukken. Je komt op die manier er ook achter wat een mens qua g-krachten kan hebben (meer als je zou denken). Als je daarin interesse hebt kan ik je wel wat info/data daarover geven.

Terug naar “Natuurkunde”