Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
K. Jansen
Artikelen: 0

Hoe ontstaat materie.

Is het bekend hoe materie ontstaat? Bijvoorbeeld protonen, neutronen, elektronen e.d.? Ik dacht dat ik ergens op internet had gelezen dat materie door energie ontstaat, kan iemand dit bevestigen, of is dit onzin.

Kasper
Luke

Re: Hoe ontstaat materie.

Dit is hoe ik het gehoord heb: protonen, neutronen en elektronen zijn opgebouwd uit quarks. Dit zijn een soort van 'energiepakketjes'.
K. Jansen

Dat klopt ja, er zijn 6 "smaken" quarks, ik weet ze zo 1 2 3 niet uit mijn hoofd. Maar quarks bestaan ook weer uit materie, en hoe ontstaat die materie dan?
Elmo

Materie is "gewoon" energie in een bepaalde toestand. Na een tijdje kan de materie van toestand veranderen en andere materie worden, of weer "gewoon" energie.
Never underestimate the predictability of stupidity...
Anonymous

en als snaar theorie klopt dan bestaat alles uit snaren:D
Anonymous

En de snaren op zich bestaan ook uit energie, of niet soms? Quarks zijn officieel de kleinste soort van materie. De wetenschap is druk op zoek naar de allerkleinste materie, naar de theorie van alles. Indien dit onderwerp je interesseert, raad ik ja aan De Kosmische Symfonie van Brian Greene te lezen
Bart

Quarks zijn officieel de kleinste soort van materie.
Dat denkt men (dus niet officeel, omdat het niet bewezen is)

Er is trouwens nog nooit een quark gemeten.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
Elmo

Quarks zijn officieel de kleinste soort van materie.

Hier ben ik het niet mee eens omdat het niet volledig is: in het Standaard Model hebben de quarks en ook de leptonen allen een afmeting van 0. Dus binnen het Standaard Model is een quark precies even groot als een electron en als een foton: allen hebben geen afmetingen!
Rogier

Is er uberhaupt iets dat wél afmeting heeft? :shock:

En wat wordt er eigenlijk bedoeld met "heeft geen afmeting", dat het onmeetbaar klein is? Of dat ze denken dat de straal/volume/etc echt nul is? Of kleiner dan plancklengte, of...?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Elmo

Een proton (gebonden toestand van 3 quarks) heeft zeker een afmeting. Een atoom ook. Ik ook.... Zat dingen met een afmeting dus! :shock:

Binnen de huidige theorie (het Standaard Model dus) hebben alle fundamentele deeltjes geen afmeting. Dus echt straal=0.
K. Jansen

Binnen de huidige theorie (het Standaard Model dus) hebben alle fundamentele deeltjes geen afmeting. Dus echt straal=0.

Als ik het goed begrijp bestaat een proton uit 3 quarks. Een proton heeft een afmeting, waarom hebben 3 quarks die samen 1 proton zijn dan geen afmeting?
Elmo

Omdat ze een gebonden toestand vormen: de quarks wisselen continue (virtuele) gluonen uit, en deze "wolk" van quark/gluon-zooi heeft daardoor een afmeting, en het deeltje noemen we een proton.
Rogier

suyver schreef:Een proton (gebonden toestand van 3 quarks) heeft zeker een afmeting. Een atoom ook. Ik ook.... Zat dingen met een afmeting dus! :shock:

Ok, dus één quark (als die al los zou bestaan) heeft straal 0, maar drie quarks hebben straal >0 ? :?:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
Luke

Het geheel is meer dan de som van de delen :shock:
Rogier

Het geheel is meer dan de som van de delen :shock:
Oh ja, datte :?: Maar is het dan niet gewoon zo dat we iets vergeten te tellen? Bij de losse quarks?

Terug naar “Natuurkunde”