da is grappig é
Maar toch niet veilig.
Hij negeerde het rood licht, dat zich rechts van hem bevond, en sloeg rechtsaf. Ik hoorde geclaxonneer. Keek even naast en achter mij, en weet je wat achter deze fietser, op dezelfde strook, reed?
Balen
Is mij 2 keer overkomen. Gek genoeg kreeg ik geen boete. Één keer vroeg de agent wat de kleur is van mijn shirt (jawel, ik had een rood shirt aan), misschien ben ik daardoor wel ontsnapt aan een boete
Dus wie weet had deze fietser geluk en is hij ontsnapt aan een boete van 150.
Mijn vriendin had helaas wat minder geluk.
Ik heb hiervan wel geleerd om ook goed op de flikken te letten, helaas zijn de auto's niet zo herkenbaar als in Nederland, ze vallen wat minder op.
Een rood licht negeren is een rood licht negeren, wat de omstandigheden ook zijn, je krijgt daar dezelfde boete voor.
Als je een boete krijgt is die even hoog, sommige flikken geven wel minder snel een boete voor rood door rechtsaf, staat enigzins ter discusse, ook omdat de wegeheerder het nalaat om goede verkeerslichten voor fietsers te plaatsen.
Het is dan misschien wel een stuk minder gevaarlijk om als fietser rechtsaf door het rood te gaan dan rechtdoor, maar helemaal veilig is het nooit.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens
Als er geen kruisend verkeer is dan is het attributief risico 0,0.
Als er geen kruisend verkeer is dan kunnen er onmoglijk ongelukken gebeuren.
Bedenk hierbij dat de lichten vaak niet goed staan afgesteld met als gevolg dat het op veel kruispunten voorkomt dat je tijdens meer dan de helft van de roodfase geen kruisend verkeer hebt.
Zo is er bij mij in de buurt een kruispunt waarbij het licht voor fietsers en voetgangers (om rechtdoor over te steken) enkel op rood gaat omwille van de auto's die van de parallelrijbaan komen en naar links afslaan waar jij als voetganger of fietser dus rechtdoor wilt oversteken.
Meestal is het na 1/3de-1/2de deel van de roodfase al dat er geen auto's meer afslaan (van de ring naar het centrum van de stad) aangezien er gebruikelijk maar een paar auto's afslaan en er dan een hele tijd geen auto's meer komen omdat die een stuk terug voor rood licht moeten wachten.
Als je daarbij nog bedenkt dat je tijdens de volledige groenfase wel kruisende auto's hebt (ja echt waar, vraag mij niet waarom) dan is wat ik doe op dat kruispunt gewoon veiliger. Het mag niet, so what? Als het veiliger is dan doe ik dat zo lang ik geen flik zie.
Er schuilt bovendien een ander gevaar in. Wanneer ja als fietser systematisch het rood licht gaan negeren als je rechtsaf wil slaan, kun je het automatisme om te stoppen bij een rood licht kwijtraken. En dus ook eens (uit verstrooidheid bijvoorbeeld) door het rood rijden om rechtdoor of linksaf te gaan. En dan... iiiiiiaaaaaaaa, boem, pats, afgelopen!
Akkoord dat dit bij
sommigen van ons een gevaar is maar dat mag geen argument voor wetgeving zijn aangezien elk mens dat helemaal zelf in de hand heeft.
Ik negeer overigens heel vaak rood licht (niet met de auto). Daar staat tegenover dat ik bij groen licht ook altijd heel goed oplet bij het oversteken.